Sökning: "Pippi"

Visar resultat 36 - 40 av 93 uppsatser innehållade ordet Pippi.

  1. 36. ”Pippi Långstrump klättrade upp för en stege på taket…och tog på sig den”. : En studie om förskolebarns kunskap och erfarenheter kring digitala verktyg och dess möjligheter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Frida Svensson; [2020]
    Nyckelord :Digitalization; Film; Green Screen; Image; Preschool; Bild; Digitalisering; Film; Förskola; Green Screen;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute knowledge about preschool-children´s behavior as consumers and producers of image through digital tools. The study is about the older preschool-children based on three different observations that are investigated with the help of video-observation. LÄS MER

  2. 37. ”Pippi Långstrump är så mycket mer än Elsa och Anna” - En studie om förskollärares förhållningsätt till barns populärkultur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Nikka; Lina Törnquist; [2019]
    Nyckelord :barn; förhållningssätt; förskola; förskollärare; populärkultur;

    Sammanfattning : Populärkultur är i och med det digitaliserade samhället mer tillgängligt för barn numera än tidigare. Detta gör populärkulturen kontroversiell och skapar således konflikter angående huruvida vilka populärkulturella influenser som ska få ta plats och användas i förskolans kontext. LÄS MER

  3. 38. Multimodala möjligheter : en litteraturstudie om textuniversums användning i svenskundervisningen i årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Monika Söderlund; Evelina Nyström; [2019]
    Nyckelord :multimodalitet och multimodala texter; textvärld; textuniversum; vidgat textbegrepp; läsförmåga; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Litteraturstudien behandlar textuniversums roll i svenskundervisningen i årskurs 4–6. Textuniversum skapar möjligheter att utveckla elevers läs- och skrivförmåga oavsett vilken nivå eleven befinner sig på (Tjernberg, 2013:50). LÄS MER

  4. 39. ¿ADECUACIÓN O ACEPTABILIDAD DE LA LITERATURA INFANTIL? Pippi Calzaslargas en épocas diferentes en España desde una perspectiva feminista

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Moa Broberg; [2018-02-23]
    Nyckelord :spanska; Pippi Calzaslargas; Pippi Långstrump; España; traducción; feminismo; literatura infantil y juvenil;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att, utifrån en feministisk konceptuell textanalys, jämföra Pippi Långstrumps personlighet i tre spanska översättningar från olika tidsperioder med varandra och med det svenska originalet från 1945. De utvalda översättningarna gavs ut 1975, 2012 och 2015. LÄS MER

  5. 40. Arbete med texttypen berättande text

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Danielsson; [2018]
    Nyckelord :Berättande text; Pippi Långstrump; lässtrategier; skrivstrategier; resonemang;

    Sammanfattning : Eleverna i svensk skola ska få undervisning i olika texttyper. De ska utveckla läs- och skrivstrategier för att kunna tolka och förstå samt urskilja och skriva berättande texter. Genom att utveckla goda läs-och skrivstrategier får de också möjlighet att utveckla sin läs-och skrivförmåga. LÄS MER