Sökning: "Reflektion en citat"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Reflektion en citat.

  1. 1. "Jag har aldrig sett havet, men också det kan jag föreställa mig" : En essä om hur skönlitteratur kan bidra till bibliotekariers kompetensutveckling

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sofie Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Keywords: praktisk kunskap; bibliotek; läsning; läsfrämjande; demokratiutveckling; skönlitteratur; boksamtal; kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän utforskar hur skönlitteratur kan bidra till bibliotekariers kompetensutveckling när det gäller läsfrämjande och demokratiutveckling. Essän visar att det parallellt existerar olika förståelser av vad läsning och skönlitteratur är. LÄS MER

  2. 2. Flickornas knivar är fina, men vad är pojkarnas knivar? : - en jämförande textanalys om genus i historieläromedel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sabrina Lindgren; Kristine Meidell; [2021]
    Nyckelord :Kvalitativ textanalys; Genus; Könsmaktsordning; Historieläromedel; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur genus skildras i historieläromedel inom området forntiden för årskurs 1-3 samt stormaktstiden för årskurs 4-6. Studien syftade även till att belysa om de valda läromedlen knyter an till läroplanens avsnitt om skolans uppdrag gällande kritisk granskning av könsnormer. LÄS MER

  3. 3. Demokrati i förskolan - en cirkulär rörelse : En kvalitativ studie om barnkonventionens artikel 12 i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Emmy Andersson; [2021]
    Nyckelord :Convention on the rights of the children; childrens influence; democracy; communication; action; reflection; Barnkonventionen; barns inflytande; demokrati; kommunikation; handling; reflektion;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how pre-school teachers and principalspractices democracy in pre-schools. In this study, four phenomenographic interviews were made to get access to pre-school teachers and principal perspective on how the democracy mission is expressed in four different pre-schools. LÄS MER

  4. 4. Ledares erfarenheter av lärande : En fenomenografisk studie av lärande i ledarpositioner

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Ljungqvist; Simon Lindblom; [2019]
    Nyckelord :Fenomenografi; ledarskap; ledarskapsutveckling; erfarande; uppfattningar; lärande;

    Sammanfattning : Det nya arbetslivet kan definieras med ordet förändring, en stor del av företag och organisationer befinner sig i ständiga omorganisationer och omställningar. Flexibilitet har i denna utveckling därför blivit ett ledord för det nya arbetslivet. Mitt i detta finns ledarna, som även de måste vara flexibla. LÄS MER

  5. 5. Rektorers perspektiv på specialpedagogen i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarita Dellerbring; [2017]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; Ledarskap; Rektor; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Min förhoppning är att den här studien bidrar till en fördjupad uppfattning på specialpedagogen i grundskolan. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka och analysera rektorers perspektiv på specialpedagogens yrkesroll och uppdrag i grundskolan. LÄS MER