Sökning: "Relationskompetens förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden Relationskompetens förskola.

  1. 1. När det brinner i knutarna : En studie om vad pedagoger i arbetslag har för förväntningar på specialpedagoger i förskolan och vilka möjligheter specialpedagoger har att kunna möta dessa förväntningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Deiters; Eva Widmark; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagog; förskola; yrkesroll; relationskompetens; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vad pedagoger i arbetslag har för förväntningar på specialpedagogen i förskolan och hur specialpedagogen i sin tur kan möta dessa förväntningar i relation till sitt uppdrag. För att kunna undersöka det har vi valt att använda oss av en kvalitativ forskningsansats bestående av semistrukturerade intervjuer med nio respondenter (tre barnskötare, tre förskollärare och tre specialpedagoger) som arbetar i eller mot förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares stödjande arbetsmetoder för barn med språklig sårbarhet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Magdalena Tapia; Moa Stjernström; [2023]
    Nyckelord :förskola; språk; undervisning; språklig sårbarhet; inkludering; likvärdig förskola; stödjande metoder; scaffolding; relationskompetens; mediering;

    Sammanfattning : Arbetet med att skapa en likvärdig förskola visar sig vara utmanande ur flera aspekter, då det bland annat bygger på att förskolläraren besitter tillräcklig kunskap och har förmågan att utöva sina kompetenser. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring arbetet med att skapa en likvärdig förskola för barn med språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 3. ”Under inskolning är tanken att ge positiva upplevelser av förskolan och skapa förtroende” : En intervjustudie om förskollärares perspektiv på inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mirna Chatila; [2022]
    Nyckelord :anknytning förskola inskolning trygghet relationskompetens;

    Sammanfattning : Förskollärare åläggs att ansvara för att varje barn tillsammans med sina vårdnadshavare får en god introduktion i förskolan, men det saknas riktlinjer kring hur inskolning ska genomföras och forskningen kring inskolning är mager. Därmed syftar studien att undersöka vilka aspekter förskollärare anser leder till trygghet och anknytning under inskolning samt vårdnadshavare roll. LÄS MER

  4. 4. ”Vi bara löser det, eller…?” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av relationsbygge i stora barngrupper och låg personaltäthet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefin Andersson; Jessica Falkenberg; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; barngruppsstorlek; förskola; omsorg; personaltäthet; relationer;

    Sammanfattning : Idag är de flesta barnen i åldern 1 - 5 år i Sverige inskrivna i förskolan och tillbringar en stor del av sin barndom där. Barngrupperna har under de senaste åren vuxit i storlek och personaltätheten har minskat. LÄS MER

  5. 5. "Alla barn vill lyckas" : Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Berling; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; relationskompetens; utagerande beteendeproblematik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Berling, Sara (2022). "Alla barn vill lyckas" - Strategier för ett framgångsrikt arbete med barn som visar utagerande beteende i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER