Sökning: "Religion Malmö universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 157 uppsatser innehållade orden Religion Malmö universitet.

  1. 1. Ämnesspråk i samhällsorienterade ämnen : Genom transaktioner, genrepedagogik och ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Carolina Cullin; Linnea Strömberg; [2024]
    Nyckelord :genrepedagogik; mellanstadiet; samhällsorienterad undervisning; skolspråk; språkutveckling; vardagsspråk; transaktioner; ämneslitteracitet; ämnesspråk; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare kan arbeta språkutvecklande, och stötta elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena. Avsikten med arbetet är att besvara huvudfrågan: Hur kan elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena stöttas? För att svara på huvudfrågan har vi använt oss av tre underfrågor, dessa tre underfrågor fungerar även som ett genomgående tema i vårt arbete: Vilken roll har transaktioner i språkutveckling? Hur kan genrepedagogik stötta ämnesspråken? Vilka språkutvecklande möjligheter har ämnesövergripande undervisning? Bakgrunden till kunskapsöversikten är att elever ofta upplever en språkchock under mellanstadiet då språket i skolan avancerar och ställer höga krav på eleverna. LÄS MER

  2. 2. Sekulärt land med sekulär undervisning : Kristna traditioner i sekulär skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Nikolaj Nielsen; Leunita Gashi; [2024]
    Nyckelord :Högtider; Icke-konfessionell; Kristen tradition; Religion; Religious education; Sekularism;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt problematiseras förståelsen för icke-konfessionell undervisning, så som den definieras och ser ut i den svenska skolan. I syftet att främja en likvärdig skola ska arbetet besvara följande frågeställningar: “Hur uttrycks idén om det sekulära Sverige i läroplanerna Lpo94, Lgr11, Lgr22?” och “Hur stämmer idén om det sekulära Sverige överens med skolverksamheten?”. LÄS MER

  3. 3. SO-undervisning genom dramapedagogik : - positiva och negativa konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tyra Hagesveen; Svensson Lars; [2024]
    Nyckelord :Drama; Education; Empathy; Higher order skills; Negative consequences; Positive consequences; Social studies; Teacher`s role;

    Sammanfattning : This paper aims to answer the following question "What does research say about positive versus negative consequences regarding the integration of drama in social studies class?". It is important to note that the paper is based on the Swedish word "SO", which includes four separate subjects: civic education, history education, geography education and education about religion. LÄS MER

  4. 4. Finns det skillnader på religionsundervisning i det mångkulturella och monokulturella klassrummet? : Ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Fride Nilsson; Samuel Folkesson; [2024]
    Nyckelord :inkludering; likvärdig utbildning; monokulturell; mångkulturalitet; normer; normkritiskt; värderingsfri;

    Sammanfattning : Dagens klassrum blir mer och mer mångkulturella, vilket betyder att vi som blivandelärare måste skapa kunskap om hur religionsundervisning kan bedrivas på ettinkluderande och värderingsfritt sätt. Syftet med texten är att genom kvalitativaintervjuer synliggöra de eventuella normer och skillnader som finns i det mångkulturellaoch det monokulturella klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Mellan raderna - En kunskapsöversikt om synen på islam i svenska läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Odh; Emma Jacobsson; [2024]
    Nyckelord :Religious education; textbook; School textbooks; Islam textbooks; Läromedelsanalys; läromedel religion; islam; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : This essay aims at examine the existing research on textbook analysis of Islamic studies in Swedish religious education (Religionskunskap) and the consequences this may have on education about Islam. The research questions this essay intends to answer are; How is Islam presented in different teaching materials according to previous research?, How are women in Islam portrayed in teaching materials according to previous research? and, What are the consequences of this portrayal of Islam according to previous research?. LÄS MER