Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 220 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. KLAR(N)A? FÄRDIGA? SMOOOTH. En retorisk analys av Klarnas kommunikation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Julia Mohn; Hedda Seebass Svensson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Varumärke; positionering; differentiering; kändisar; retorik;

    Sammanfattning : Executive summary Klarna is a Swedish fintech company founded in 2005 by three students at the Stockholm School of Economics. The company's aim was to make it safer and easier for people to shop online. Today, Klarna's overall goal is still to make online payments simple, secure and flexible. LÄS MER

  2. 2. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Edvin Kenning; Hugo Östlin; [2023]
    Nyckelord :Political communication; rhetoric; personalization; populism; frontstage; backstage; third act; TikTok; Instagram; democracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER

  3. 3. Multimodal retorik på Instagram : En kvalitativ och kvantitativ studie av svenska Instagram-inlägg med stort engagemang

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ellen Jonsson; Hanna Funke Jansson; [2023]
    Nyckelord :retorik; Instagram-inlägg; sociala medier; Instagram; semiotik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om retorik på sociala medier. Utifrån vår sökning efter tidigare forskning kunde vi konstatera att det fanns en kunskapslucka inom detta område. Det förekom dock studier där retorik används i samband med influencers och påverkan på köpbeteenden. LÄS MER

  4. 4. QAnon: Anonym Ethoskonstruktion : En ethosanalys av konspirationsteoretisk retorik med anonym avsändare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :David Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Retorik; QAnon; Ethos; Ethoskonstruktion; Paranoid Style; Konspirationsteorier; Konspirationer; Konspirationsteori; Närläsning; Anonymitet; Anonym Ethoskonstruktion; Alternativa Teorier; 4chan; 8chan; Ethosanalys; McCroskey; Hofstadter; Warnick;

    Sammanfattning : Fenomenet konspirationsteorier har funnits i tusentals år. Under antiken finns historier om människor som antingen inte hört om eller inte tror på att kejsar Nero är död utan istället blir förledda av bedragare som säger att de själva är Nero, den rättmätige kejsaren. LÄS MER

  5. 5. Att leda under krig i en digital tidsepok : en kvalitativ textanalys av Volodymyr Zelenskyjs självframställning på Instagram

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Hanna Dalborg; Tilda Thorsson; [2023]
    Nyckelord :Volodymyr Zelenskyj; Instagram; politiskt ledarskap; politisk retorik; kvalitativ textanalys; Social Sciences;

    Sammanfattning : B-uppsatsen är författad av Tilda Thorsson och Hanna Dalborg i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen kommunikation och medier vid Lunds universitet. Uppsatsens titel är “Att leda under krig i en digital tidsepok”. I en tidsepok av digitala medier krävs ett nytt sorts ledarskap online. LÄS MER