Sökning: "Samhällskunskap vi och dom"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Samhällskunskap vi och dom.

  1. 1. "Vi ska göra dom till goda samhällsmedborgare, men vi ska också låta dom ha en egen åsikt och vi ska samtidigt inte vara åsiktspoliser" : En kvalitativ intervjustudie om lärares definition och hantering av kontroversiella frågor i klassrummet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Joanna Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Controversial questions; social studies; teachers management; qualitative method; Kontroversiella frågor; samhällskunskap; lärares hantering; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasielärare i samhällskunskap definierar och hanterar kontroversiella frågor i sin undervisning. Däri ingår både hur lärarna själva väljer att ta upp kontroversiella frågor samt hur de hanterar situationer där elever uttrycker sig på kontroversiella sätt. LÄS MER

  2. 2. "Jag försöker behandla dom lika: Att arbeta med jämställdhet och genus i skolan"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Olsson; [2015]
    Nyckelord :Genus; Jämställdhet; Gymnasieskolan; Normer; Gender; Equality;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur lärare i samhällskunskap arbetar med begreppen jämställdhet och genus i skolan. Mycket forskning visar att det inte är jämställt i skolan idag. LÄS MER

  3. 3. Arbetsmaterial om Indien och Sverige - konstruktionen av ett jämförelsememory

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Emma Gyllenswärd; [2007]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; frirum; geografi; kursplan; likheter; lärstilar; memory; samhällskunskap; skillnader; svenska; vi-dom-perspektiv; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Min avsikt har varit att utforma ett arbetsmaterial som ett komplement till de läromedel som finns idag. Det viktigaste för mig har varit att försöka utgå från elevernas intresse och fånga deras nyfikenhet, att erbjuda stor variation på uppgifter och arbetssätt och att sedan arbeta vidare med deras egna frågeställningar, men utifrån vissa givna uppgifter. LÄS MER