Sökning: "Samverkan mellan socialsekreterare och lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Samverkan mellan socialsekreterare och lärare.

  1. 1. Svårigheterna att upptäcka ADHD hos flickor : En kvalitativ studie om professionellas syn på arbetet med att upptäcka ADHD hos flickor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Alva Andersdotter; Saga Stjerneklev; [2022]
    Nyckelord :ADHD in girls; gender; organisation; institutional logics; cooperation; ADHD hos flickor; genus; organisation; institutionella logiker; samverkan;

    Sammanfattning : Studien hade till syfte att genom kvalitativa intervjuer undersöka hur professionella såg på ADHD-symtom hos flickor, samt hur de ansåg att arbetet med att upptäcka ADHD hos flickor i en tidigare ålder kunde underlättas, både genom samarbete och enskilt arbete. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem olika professioner; en kurator från Barn- och Ungdomspsykiatrin (BUP), en socialsekreterare, en skolkurator, en lärare samt en fritidspedagog. LÄS MER

  2. 2. Så nära, men ändå så långt ifrån : En kvalitativ studie om lärares och socialsekreterares beskrivningar av samverkan

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Oskar Börjesson; Josefine Nisbel; [2020]
    Nyckelord :Collaboration; confidentiality; school; social services; social work; the ecological systems theory; Samverkan; sekretess; skola; socialt arbete; socialtjänst; utvecklingsekologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate and analyse how professionals within school and social services experience collaboration between them when working with children and youth who are abused or are thought to be at risk of being abused. Furthermore, the intention was to illustrate which factors that teachers and social workers consider to be successful for collaboration, and how they consider that the existing law of confidentiality affects the collaboration. LÄS MER

  3. 3. SAMVERKAN MELLAN SOCIALTJÄNST OCH SKOLA AVSEENDE BARN OCH UNGA MED PSYKISK OHÄLSA

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Hanadi Khattab; [2019]
    Nyckelord :Collaboration; social service; school; mental illness; collaboration theory;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är ett stort och växande samhällsproblem som drabbar barn och unga i Sverige. Därtill leder psykisk ohälsa till stora, mångfacetterade och komplexa behov i samhället. LÄS MER

  4. 4. Sådant som påverkar bemötandet av de ensamkommande barnen : En vinjett- och fokusgruppsstudie om hur boendepersonal, socialsekreterare och lärare bemöter ensamkommande barn

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Angelica Byström; Linn Viklund; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att jämföra och undersöka hur boendepersonal, socialsekreterare och lä­rare bemöter ensamkommande barn (14-18 år) och hur aktörernas samverkan fungerar. Förfat­tarna i studien använde sig av en vinjett- och fokusgruppsintervju där de tre aktörerna var för sig fick tillsammans med sina kollegor diskutera vinjetten och några frågor. LÄS MER

  5. 5. Samverkan mellan lärare och socialsekreterare : En kvalitativ studie i två kommuner

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Danielsson; [2013]
    Nyckelord :Interaction; teacher; social worker; children at risk; Samverkan; lärare; socialsekreterare; barn som far illa;

    Sammanfattning : The intension of this study is to investigate the interaction between teachers and social workers in two diffrent countys. The study is focused on how teachers act upon suspicions when there are children at risk and what kind of support the teacher gets from social workers. LÄS MER