Sökning: "Silent Books"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Silent Books.

  1. 1. Hur förhåller sig pedagoger till ordlösa bilderböcker i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ronja Juhlin; Therese Källman; [2023]
    Nyckelord :Förskola; ordlösa bilderböcker; silent books; sociokulturell teori; språkutveckling; enkätstudie;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöktes syftet hur pedagoger i förskolan förhåller sig till ordlösa bilderböcker. Metoden som användes var kvantitativ metod med digitala enkäter som skickades ut via grupper på Facebook. Pedagogerna valdes ut med ett konsekutivt urval och enkäten inbringade totalt 59 svar. LÄS MER

  2. 2. Structural sexism, “it's just a coincidence” : An interview study on the silence at Swedish advertising agencies

    Master-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Charlotte Elgtberg; [2023]
    Nyckelord :Advertising agencies; Sexism; Silence; Structural discrimination; Organizational communication; Feminism; Reklambyråer; Sexism; Tystnad; Strukturell diskriminering; Organisationskommunikation; Feminism;

    Sammanfattning : Sweden has been named one of the most equal countries in the world and is a role model for many. Despite this, there are hierarchies within companies that favor white middle-aged men. This has raised questions about what gender equality actually looks like in practice. LÄS MER

  3. 3. "Jag har en elev som läst samma bok i tre år" : En interventionsstudie i tystläsning i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lova Magnusson; Wiidh Fanny; [2022]
    Nyckelord :tystläsning; mellanstadiet; stöttning; självbild; utvecklingszon; läslust; attityd; läsmiljö.;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to examine what leads to some students reading while others won’t and how students self-concept is related to their literacy development. The students' perception and attitudes to the silent reading affect their reading situation, therefore we asked: “What do the non-readers need to get more involved?”. LÄS MER

  4. 4. Textlösa böcker : Ett möjligt verktyg för läsfrämjande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Åsa Gyllin; [2022]
    Nyckelord :Textlösa böcker; läsfrämjande; språkutveckling; silent books; läsmotivation; läslust;

    Sammanfattning : Reading among young people is decreasing, which is worrying, considering that good reading skills are crucial for personal development as well as for understanding the modern society. The objective of the present study has been to explore the practice of using textless books to favour reading, since research shows that there are some advantages in doing so. LÄS MER

  5. 5. Digital läsning på lågstadiet : Den digitala läsningens påverkan på yngre elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Karin Haglund Claesson; [2021]
    Nyckelord :digital läsning; lågstadiet; svenska; uppföljning på läsning; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning lärare använder sig av digitala medel kontra traditionella böcker i årskurs 1–3 på lågstadiet, under tyst enskild läsning i ämnet svenska. Detta för att bidra med kunskap om vilken påverkan det kan ha på yngre elevers läsutveckling. LÄS MER