Sökning: "Social Sciences Improvisation"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Social Sciences Improvisation.

  1. 1. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  2. 2. Befriande klang och laddad tystnad: Prepareringar i pianoimprovisation som en väg till kreativ didaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Rui Hallvares Andrade Paes; [2021]
    Nyckelord :Kreativitet; Improvisation; Preparerat piano; Tystnad; Klangfärg; Musikaliska ramverk; Komposition; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Creativity; Prepared piano; Silence; Timbre; Musical frameworks; Composition; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Liberating Timbre and Charged Silence – Preparations in Piano Improvisation as a Way Leading to Creative Didactics by Rui Hallvares Andrade Paes. This essay aims to present new knowledge regarding the possibilities to apply the use of preparations when improvising, practicing and teaching piano. LÄS MER

  3. 3. "Det finns inga pengar över femte bandet": En studie om bas-pedagogers attityder och tillvägagångssätt i improvisation och undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Laszlo Dancs; [2021]
    Nyckelord :Improvisation; Undervisning; Bas; Metoder; Strategier; Attityder; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogok; Education; Bass; Methods; Strategies; Attitudes; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The Purpose of this study is to gain access to perspectives and approaches in relationship to improvisation, through the eyes of bass-educators. My hope is that this study will inspire me and others to further develop our artistic and educational ability in relation to the concept of improvisation. LÄS MER

  4. 4. Läroplan i kulturskola: En kvalitativ studie om tre saxofonlärares förhållningssätt kring en möjlig läroplan i saxofonundervisning på kulturskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mattias Lind; [2021]
    Nyckelord :Kulturskola; Läroplan; Musikundervisning; Saxofon; Saxofonlärare; Saxofonundervisning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Curriculum; Educational Science; Music Education; Saxophone; Saxophone teaching; Saxophone teacher; Swedish Art and Music Schools; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Den svenska kulturskolan har aldrig haft krav på att undervisningen ska regleras via läroplaner. Trots detta finns en liten andel kulturskolor och kulturskolelärare som arbetar efter läroplaner. LÄS MER

  5. 5. Det horisontellas förlösande kraft - Fem jazzpianisters tänkande kring flerstämmig improvisation och en skiss till en improvisationsmetodik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Gustaf Rosenberg; [2020]
    Nyckelord :Flerstämmighet; stämföring; improvisation; kontrapunkt; jazz; piano; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Multiple-voice-improvisation; Polyphony; Voice-leading; Counterpoint; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det horisontellas förlösande kraft – Fem jazzpianisters tänkande kring flerstämmig improvisation och en skiss till en improvisationsmetodik, av Gustaf Rosenberg, har sin bakgrund i en självupplevd uppfattning att det finns grund för metodutveckling på områdena flerstämmig improvisation och stämföring för jazzpianister. Studien undersöker, genom intervjuer med professionella jazzpianister i jämförelse med undervisningsunderlag och annan kunskapsbildning, hur jazzpianister beskriver att de använder och övar på olika flerstämmiga uttryck. LÄS MER