Sökning: "Sociala berättelser autism"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden Sociala berättelser autism.
6. Autism i förskolan : Fem förskollärares erfarenheter
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med barn med autism i förskolan och hur de bidrar till inkluderingen av dessa barn. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med fem förskollärare, där öppna frågor ställdes för att få fram förskollärarnas erfarenheter och kunskaper. LÄS MER
7. Upplevelsen av delaktighet hos elever med funktionsnedsättning inom autism
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva och analysera hur elever med en funktionsnedsättning inom autismspektrum (AST) upplever delaktighet i sin skolsituation. Studien är kvalitativ och har en fenomenologisk ansats och utgår från ett relationellt perspektiv. LÄS MER
8. "Jag vill bli hörd" - en studie om hur gymnasieelever med autism ser på sitt eget stödbehov
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidragStudien kan bidra till att öka kunskapen om hur elever med diagnosen autism ser på sitt eget stödbehov i gymnasieskolan. Diagnosen autism är ett spektrum och olika individer upplever skolgången olika. LÄS MER
9. Social interaktion genom Alternativ Kompletterande Kommunikation och teckenspråk i förskolan
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktikSammanfattning : Denna studie handlar om språkets betydelse för barnets sociala integration i förskolan. Idag är förskolan en verksamhet riktad till alla barn. Institutionerna för barn med funktionshinder lades ner på 70-talet och barn med funktionshinder integreras sedan dess i befintlig barnomsorg, som idag benämns förskola. LÄS MER
10. Sociala berättelser och seriesamtal - erfarenheter från en förskoleklass/Social Story and Comic Strip Conversations - Experiences from a Pre School
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vårt arbete är ett utvecklingsarbete som vi genomfört i två förskoleklasser. I en tidigare kurs i vår utbildning kom vi i kontakt med två metoder "sociala berättelser och seriesamtal" som används inom neuropsykiatrin till personer med Autism,Asbergers syndrom, AD/HD 0sv. LÄS MER