Sökning: "Stockholms Marie"

Visar resultat 16 - 20 av 106 uppsatser innehållade orden Stockholms Marie.

  1. 16. ”Det har blivit ett helt annat arbete - det är ett nytt yrke, tycker jag.” : En kvalitativ studie om SFI-lärares upplevelser av undervisning under pandemin.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Marie Kollberg; [2021]
    Nyckelord :SFI; distansundervisning; fjärrundervisning; pandemi; digitalisering;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva lärares erfarenheter och uppfattningar om coronapandemins påverkan på SFI-undervisningen. Genom en kvalitativ forskningsansats och semistrukturerade intervjuer med fyra SFI-lärare studeras och analyseras vilka konsekvenser som pandemin haft för lärarnas arbetssätt och deras elevers lärandemöjligheter. LÄS MER

  2. 17. Meningsskapande som destination : En observationsstudie om de yngre barnens vistelse på förskolegården

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Inger Nordin; Marie Reismüller; [2021]
    Nyckelord :Meningsskapande; yngsta förskolebarnen; fenomenologi; kroppsliga uttryck; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Genom vår studie ville vi synliggöra hur yngre barn uppnår ett meningsskapande i förskolans utomhusmiljö. För att förstå hur meningsskapande yttrar sig hos yngre barn har vi tagit hjälp av fenomenologisk teori och Merleau-Pontys livsvärldsansats. LÄS MER

  3. 18. Vilken bok ska jag välja? : En jämförande multimodal analys av två läromedel från olika tidsperioder, för nyanlända lågstadieelever.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Marie Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Multimodality; textbooks; social semiotics; Swedish as a second language; newly arrived students; multimodalitet; läromedel; socialsemiotik; svenska som andraspråk; nyanlända elever;

    Sammanfattning : This aim of this study is to compare and contrast two textbooks in Swedish as a second language. The main focus is on textbooks written for newly arrived students in primary school. The aim is to see if, and how, written text and pictures worked together to provide opportunities for learning and understanding for the students. LÄS MER

  4. 19. Från tolk till att prata själv : En studie av SFI-studerandes erfarenheter av att delta i sina barns utvecklingssamtal

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Britt-Marie Bader; [2021]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; SFI-undervisning; narrativ analys; interkulturellt perspektiv; Systemic Functional Linguistics SFL -perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera vårdnadshavare som samtidigt deltar i SFI-undervisning och deras erfarenheter av att delta i sina barns utvecklingssamtal i grundskolan. Studien utgick från följande frågeställningar om hur vårdnadshavares erfarenheter av utvecklingssamtal i grundskolan visar sig, beskrivna av dem själva, vilka möjligheter och hinder som vårdnadshavarna beskriver att de har erfarenheter av och vad har SFI-undervisningen betytt för vårdnadshavarna för att delta i sina barns utvecklingssamtal, enligt deras beskrivningar? Studiens teoretiska utgångspunkter är ett interkulturellt perspektiv och Systemic Functional Linguistics (SFL) och metodologiska utgångspunkter är semistrukturerade intervjuer och analyser av narrativer. LÄS MER

  5. 20. "Jag tror det är en jättevinst med handledning." : En studie med fenomenologisk ansats om grundskolelärares levda erfarenhet av handledning ledd av specialpedagog.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Magdalena Andersson; Marie Nordling; [2021]
    Nyckelord :Specialpedagogisk handledning; specialpedagog; grundskolelärare; fenomenologisk ansats;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskolelärares levda erfarenhet av handledning ledd avspecialpedagog ser ut. Studien har en fenomenologisk ansats byggd på åtta semistruktureradeintervjuer med grundskolelärare, vilka uppgivit att de har erfarenhet av handledning ledd avspecialpedagog. LÄS MER