Sökning: "Stockholms Marie"

Visar resultat 6 - 10 av 106 uppsatser innehållade orden Stockholms Marie.

  1. 6. Matematiklärare och speciallärares möte med elever i matematikängslan : samsyn och insatser för att minska matematikängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Linnéa Persson; Marie Moberg; [2023]
    Nyckelord :Matematikängslan; förebyggande arbetssätt; undervisning; relationer; interventioner;

    Sammanfattning : Matematikängslan är ett fenomen många elever i skolan upplever. Trots detta talas det väldigt lite om detta i skolan. Det har visat sig att matematikängslan inte bara ger konsekvenser för kunskapsinhämtning under skoltiden utan att det även får konsekvenser för de drabbade individerna senare i livet. LÄS MER

  2. 7. “Vi vill och försöker, men det är inte alltid vi kan.” : En kvalitativ studie om skolpersonalens perspektiv på socialt arbete med elever som lever med föräldrar i missbruksmiljö

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Sozan Bahrami; Habon Muse; [2023]
    Nyckelord :Harmful use; Living conditions; School staff; Students; Substance use; Ecological systems theory; Risk and protective factors; Skadligt bruk; Levnadsförhållanden; Skolpersonal; Elever; Missbruk; Utvecklingsekologisk teori; Risk- och skyddsfaktorer;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur skolpersonalen uppmärksammar och arbetar med barn som växer upp med en förälder eller flera föräldrar med ett skadligt bruk av alkohol eller andra droger. Studien undersöker även hur skolpersonalen upplever tillgången till resurser för detta arbete och syftar till att lyfta fram det sociala arbetet i skolan. LÄS MER

  3. 8. Att röra sig mellan vardagsspråk och ämnesspecifikt språk i gemensamt läsande : - ett aktionsforskningsprojekt i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Britt-Marie Forsman; [2022]
    Nyckelord :action research; detailed reading; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantic density; semantic gravity; semantic waves; linguistic domains; subject-specific reading; aktionsforskning; detaljerad läsning; Legitimation Code Theory; Reading to Learn; semantisk densitet; semantisk gravitation; semantiska vågor; språkliga domäner; ämnesspecifikt läsande;

    Sammanfattning : The project has been implemented as teacher driven action research, where subject-specific reading was studied in classroom practitioners and analyzed by using Legitimation Code Theory (LCT). The purpose was, partly to research which linguistic domains the teachers used in the part detailed reading in Reading to Learn (R2L) and how the discursive movement looked, and partly if progression could be seen during a school year and in that case, how it affected the educators’ teaching. LÄS MER

  4. 9. Förskolebarns fria lek : En studie om pedagogers arbete med yrken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Modén; Marie-Louise Andersson; [2022]
    Nyckelord :Gender stereotype occupational patterns; preschool children; preschool teachers; gender; career counseling; könsstereotypa yrkesmönster; förskolebarn; förskolepedagoger; genus; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate how teachers and teaching assistants work with gender roles and vocational pattern among the children in preschool. To find out, a qualitative survey was conducted in the form of 11 interviews with preschool teachers and assistant personnel, who worked with children aged 1-6 years. LÄS MER

  5. 10. Object categorisation in French-Swedish early simultaneous bilinguals. : ARE GENDER EFFECTS MODULATED BY GRAMMAR OR CULTURE?

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Marie Fournier; [2022]
    Nyckelord :Linguistic relativity; Grammatical gender; French; Swedish; Cultural gender effect;

    Sammanfattning : If most scholars tend to agree that the native language of a speaker does influence the way they will understand the reality around them, the question becomes ambiguous when it comes to bilingual speakers’ cognition. How is their reality affected by the combination of their languages? This study aimed at exploring this question under the angle of grammatical gender. LÄS MER