Sökning: "Svenskämnet en litteraturstudie"

Visar resultat 16 - 20 av 71 uppsatser innehållade orden Svenskämnet en litteraturstudie.

  1. 16. Hjälpa eller stjälpa. Att skriva på dator : En systematisk litteraturstudie om för- och nackdelar med digitalt skrivande samt vilken inverkan det kan ha på elevers texter i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Disa Zakariasson; [2023]
    Nyckelord :För- och nackdelar; digitala verktyg; digitalt skrivande; text; grundskolan;

    Sammanfattning : Dagens samhälle blir mer och mer digitaliserat och skolan är inte en plats där man kan undkomma den digitala verkligheten. Då digitaliseringen ökar uppkom frågor om hur detta påverkar elever i skolan. LÄS MER

  2. 17. “[…] det skiter jag i. Du ska lära dig läsa och skrivaoch tala och så vidare […]” : Svensklärares texturval i litteraturundervisningen på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Eriksmark; Erica Furstedt Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Skönlitteratur; undervisning; texturval; ämneslärare; svenska; motiv;

    Sammanfattning : Forskning om lärares resonemang om och val av skönlitteratur påvisar att en rad olika faktorer spelar in då lärare bestämmer vad för skönlitteratur som ska läsas i deras klassrum. Det handlar bland annat om faktorer som skolkultur, lärarens egna erfarenheter, elevgruppen, tillgång på litteratur, kollegor och inte minst, läroplanerna. LÄS MER

  3. 18. Grammatikundervisningens legitimering : En litteraturstudie om anledningar till grammatikundervisning i svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Anita Korba; [2022]
    Nyckelord :Grammatikundervisning; gymnasieskolan; grammatikdidaktik; språkutveckling; svenska; grammatikargument;

    Sammanfattning : Grammatikundervisning har varit ett omdebatterat och ofta känsligt ämne under de senaste decennierna, både i Sverige och utomlands. Anledningen till denna litteraturstudie är att hitta och sammanställa argument för grammatikundervisning i gymnasieskolan då den länge har ifrågasatts. LÄS MER

  4. 19. Analog vs digital läsförståelse : En systematisk litteraturstudie om skillnader mellan att läsa analogt och digitalt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Viktor Svensson; Jonas Söderstedt; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; analog läsning; digital läsförståelse; analog läsförståelse; kognitiva processer; tidspress;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elevers läsförståelse i svenskämnet påverkas av en alltmer digitaliserad skolmiljö där eleverna gör både uppgifter och prov i sina datorer eller läsplattor. Vidare undersöks hur läsförståelse påverkas vid testsituationer. LÄS MER

  5. 20. Digitala skrivverktygens roll i skrivundervisningen : En litteraturstudie om hur digitala skrivverktyg påverkar skrivprocessen och motivationen för elever i svenskämnet F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Berg; Annie Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Digitala skrivverktyg; skrivprocess; motivation; årskurs F-3; skrivande.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är under ständig utveckling både i samhället och inom skolan. Därför är det viktigt att som blivande lärare vara medveten om vilka fördelar och nackdelar det bär med sig. LÄS MER