Sökning: "Svenska berättelse"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden Svenska berättelse.

  1. 1. "Åhh fröken kan vi inte ha drama igen" eller elevers upplevelse av att arbeta me drama som komplement i svenskundervisnigen. : En interventionsstudie i grundskolaans årskurs två.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Nilsson; [2024]
    Nyckelord :drama; multimodalitet; undervisning; lågstadiet; estetiska verktyg; sociokulturellt perspektiv; upplevelser;

    Sammanfattning : PISA-resultatet (2022) visar på vikten av att utveckla elevernas läs- och skrivförmåga, där skolan förväntas bidra till en likvärdig utbildning för alla elever oberoende deras olika förutsättningar. Tidigare forskning har visat att multimodala arbetssätt kan bidra till ökad läs- och skrivinlärning bland elever i de lägre årskurserna. LÄS MER

  2. 2. Selfie med Syfte: Influencers som aktivister

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elma Hrnjic; Sandra Sjöström; [2024]
    Nyckelord :Influenceraktivism; Varumärkesaktivism; Konsumentupplevelser; Influencer; Varumärkesautenticitet.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Influenceraktivism - En kvalitativ studie med narrativ ansats för att ta del av svenska konsumenters upplevelser när influencers använder varumärkesaktivism i sitt varumärke. Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Elma Hrnjic och Sandra Emelie Sjöström Handledare: Sofia Ulver Nyckelord: Influenceraktivism, Varumärkesaktivism, Konsumentupplevelser, Influencer, Varumärkesautenticitet Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka svenska konsumenternas upplevelse när svenska influencers engagerar varumärkesaktivism i sina kanaler på sociala medier. LÄS MER

  3. 3. Sagan om de nationella proven: en berättelse ur lärarnas perspektiv : En studie om lärares tankar om och inställningar till hur deras undervisning kan påverkas av det skriftliga nationella provet i svenska på högstadiet och i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Larsson; Lisa van Ginhoven; [2024]
    Nyckelord :Nationella prov; washback; lärares autonomi; planering; bedömning; texttyper; central rättning;

    Sammanfattning : De nationella proven som fenomen har på olika sätt och utifrån olika ämnesområden undersökts och utretts i stor utsträckning genom åren. Detsamma kan dock inte sägas när det kommer till lärares yrkesutövning relaterad till de nationella proven, vilket är ett tidigare tämligen icke beforskat område. LÄS MER

  4. 4. Omedveten oaktsamhet i mål om oaktsam våldtäkt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Moa Wentz-Lovén; [2023]
    Nyckelord :Straffrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sedan den 1 juli 2018 bygger våldtäktslagstiftningen i Sverige på frivillig-het, eller samtycke, som det kallas i både facklitteratur och populärkultur. Detta innebär att det som numera ligger i fokus är gärningsmannens uppsåt till det faktum att den andra personen inte deltar frivilligt i en sexuell handling. LÄS MER

  5. 5. Sagan om de nationella proven : en berättelse i tre akter. En litteraturstudie om förberedelse, genomförande och efterarbete av de nationella proven i svenska på högstadiet och i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Larsson; Lisa van Ginhoven; [2023]
    Nyckelord :Nationella prov; höginsatsprov; likvärdig bedömning; washback; förberedelser; genomförande; efterarbete; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : De nationella proven har undersökts många gånger tidigare sett till proven som fenomen, men desto mindre när det kommer till hur lärares undervisning, yrkesroll och professionella kunnande påverkas i samband med de nationella proven. Syftet med litteraturstudien är därför att med utgångspunkt i forskningsresultat från bland annat vetenskapliga studier och avhandlingar undersöka hur lärare kan förbereda sina elever inför de nationella proven samtidigt som potentiella möjligheter och hinder sett till förberedelser, genomförande och efterarbete undersöks. LÄS MER