Sökning: "USA som företag"

Visar resultat 21 - 25 av 390 uppsatser innehållade orden USA som företag.

  1. 21. Kulturella aspekter och anpassning- : Huruvida ett amerikanskt multinationellt företag anpassar sin organisationskultur i Sverige

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andrea Kondisz; Anja Klintefors; [2022]
    Nyckelord :Företagsekonomi; nationskultur; organisationskultur; Hofstede; internationalisering; ursprungsland; värdland;

    Sammanfattning : Kulturella skillnader mellan länder framhålls som en av de viktigaste aspekterna att ta hänsyn till när det gäller att bedriva verksamhet internationellt. Dess relevans medför ofta att det finns ett behov av att anpassa verksamheten efter de kulturella skillnader som råder i värdlandet snarare än att standardisera den i enlighet med ursprungslandet. LÄS MER

  2. 22. A VC investor’s perspective on Impact Investing : An exploratory multi-level perspective analysis of Swedish & US venture capital regimes socio-technical transition pathways.

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :KATHA DESAI; CHRISTIAN BOYSEN; [2022]
    Nyckelord :Impact Investment; Venture capital; MLP; Sustainability transition; Impact Investment; riskkapital; flernivåperspektivanalys; hållbarhetsöverång;

    Sammanfattning : The topic of Impact Investing has been creating waves and generating a lot of interest in the funding ecosystem with the growth of impact startups & because of pressure from the populace in the face of global challenges. At the same time the field has been under-explored by scholars. LÄS MER

  3. 23. Paketering av tequila : Vilka typer av representationer förekommer i paketeringen och marknadsföringen av tequila i Mexiko, USA och Sverige och vad säger det om respektive marknader?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ossian Gynther; [2022]
    Nyckelord :Graphic design; marketing; representation; semiotic analysis; tequila; Grafisk design; marknadsföring; representation; semiotisk analys; tequila;

    Sammanfattning : Denna studie är en visuell semiotisk analys av tre olika märken av tequila i tre olika länder och hur deras flaskor presenteras och representeras visuellt. Studien tittar på de mest sålda tequilaflaskorna i respektive land och genom det kanske man förstår vad det säger om det landet och deras förhållande till tequila men även Mexiko. LÄS MER

  4. 24. Planerat åldrande i Sverige, Sydkorea och USA : En studie kring fenomenet planerat åldrande och dess miljöpåverkan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Ellinor Nyström; Oscar Krylborn; [2022]
    Nyckelord :planned obsolescence; premature obsolescence; planerat åldrande; hållbar konsumtion;

    Sammanfattning : Planned obsolescence is a worldwide phenomenon which includes the fact that companies deliberately shorten the life-span of products through updates, poor quality and design. As environmental and sustainability issues have received more and more focus in recent decades it is believed that planned obsolescence has an important role to fill in order to achieve a more sustainable consumer society. LÄS MER

  5. 25. Redovisningen av utsläppsrätter i Europa och USA : En jämförelse mellan IFRS och US GAAP i energibranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Frida Halldin; Silvia Zecevik; [2022]
    Nyckelord :Emission rights; accounting; IFRS; US GAAP; IFRIC 3; FERC; the energy industry; Utsläppsrätter; redovisning; IFRS; US GAAP; IFRIC 3; FERC; energibranschen;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det har uppmärksammats att konsumtionen och efterfrågan av el fortsätter att öka för varje år. Resultatet av det växande behovet har lett till stigande utsläppsnivåer inom energibranschen. Ett sätt för att kontrollera nivåerna av utsläpp är utsläppsrätter. LÄS MER