Sökning: "Unga och dataspel"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Unga och dataspel.

  1. 1. ”Som riktig musik” : En kvalitativ studie om spelmusik och dess plats i skolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Fredrik Jonasson; [2020]
    Nyckelord :Musikpedagogik; identitet; dataspel; spelmusik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att att undersöka unga vuxnas relation till genren spelmusik samt hur skolan tar vara på elevers intresse av densamma. Studien görs i två delar; en fokusgruppsintervju med fem folkhögskolestudenter på en spelmusiklinje samt en djupintervju med studenternas ansvarige lärare. LÄS MER

  2. 2. Dataspel som ett lugnande medel : En kvalitativ studie om unga vuxna mäns upplevelser kring dataspel och dess effekter på hälsan. Akademin för häls

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Nergiz Fatah; [2019]
    Nyckelord :Addiction; behaviour; computer; computer games; beteende; beroende; dataspel; dator;

    Sammanfattning : Studien syftar på att belysa hur dataspel påverkar unga vuxna mäns beteende samt vilka för-och nackdelar det har på hälsan. Det kommer oftast upp negativa reaktioner på dataspel och dess effekter på hälsan. Forskning visar att våldsamma spel påverkar beteendet negativt och att det leder till ett aggressivt beteende. LÄS MER

  3. 3. Musik i virtuellt krig : En undersökning om hur aggressiv musik påverkar unga människors offensiva beteenden i FPS-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Moa Lenngren; [2015]
    Nyckelord :Aggressivitet; beteende; krig; FPS-spel; musik; påverkan; datorspel;

    Sammanfattning : Frågeställningen som undersökningen ämnade ge svar på var huruvida aggressiv musik påverkar unga människors offensiva beteenden i FPS-spel. Med avstamp i forskning kring dataspel och musik som påverkningsfaktor i samhället samt som motivation i krig genomfördes research och en artefakt skapades. LÄS MER

  4. 4. Ryggsmärta hos barn och ungdomar - en enkätundersökning : Med fokus på prediktorer för ländryggssmärta: fysisk aktivitet, fysisk inaktivitet samt stress, trötthet och nedstämdhet

    Magister-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Birgitta Camitz; [2013]
    Nyckelord :low back pain; children; adolescents; physical activity; physical inactivity; stress; fatigue; depression;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med föreliggande studie var att beskriva prevalens av ryggsmärta hos ett slumpmässigt urval av svenska ungdomar ur SIH-studien 2004, Skola-Idrott-Hälsa en nationell studie om barns och ungdomars hälsa och omgivande faktorers betydelse för deras fysiska aktivitet. Dessutom var syftet att beskriva köns- och åldersskillnader samt hur stor andel av de med generell ryggsmärta 2004 som hade rapporterat ryggsmärta 3 år tidigare. LÄS MER

  5. 5. Medvetenhet om risker och konsekvenser med dataspelande bland ungdomar

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Azra Santic; Alina Berkovskaia; [2012]
    Nyckelord :Computer game; addiction; risks; environment; strategies; Dataspel; beroende; risker; omgivningen; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att belysa problematiken kring dataspelsberoende och ta reda på hur unga män (killar) förhåller sig till detta. Vi ville ta reda på hur de ser på risken för att bli beroende på ett negativt sätt av att spela dataspel. LÄS MER