Sökning: "Vetenskapsrådet"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade ordet Vetenskapsrådet.

  1. 11. Co-writing; låtskrivande partnerskap : Flow, en förutsättning för gemensam kreativitet

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Lars Linell; [2019]
    Nyckelord :kreativitet; flow; konstnärlig forskning; musikproduktion; deltagande observation; låtskrivande; co-writing;

    Sammanfattning : Det finns många definitioner av vad kreativitet är. En av de framstående forskarna på området är den amerikanske psykologen Mihaly Csikszentmihalyi. Han lanserade på 80-talet, begreppet flow; ett tillstånd beskrivet som ett upphöjt flöde med en euforisk upplevelse. LÄS MER

  2. 12. Diket växer igen- en kvalitativ studie kring övergångar mellan skolformer ur skolledares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lina Holmström; Birgitta Påhlman; [2019]
    Nyckelord :Samverkan; skolledare; särskilt stöd; övergångar;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractHolmström, Lina. Påhlman, Birgitta (2019). Diket växer igen- en kvalitativ studie kring övergångar mellan skolformer ur skolledares perspektiv. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 13. ”…det går åt rätt håll i alla fall” En fallstudie av ett arbetslags arbete med ett lärandemål i ämnesområdet kommunikation för en tonårselev med autism och intellektuell funktionsnedsättning i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Riebe; [2017]
    Nyckelord :autism; träningsskola; grundsärskola; formativ bedömning; kollegialt lärande; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Riebe, Åsa (2016). ”… det går åt rätt håll i alla fall” – En fallstudie av ett arbetslags arbete med ett lärandemål i ämnesområdet kommunikation för en tonårselev med autism och intellektuell funktionsnedsättning i träningsskolan (”… at least we make a progress” – A case study of the work with a learning goal in the subject area of Communication for an adolescent student with Intellectual Disability and Autism in a Special Education setting. LÄS MER

  4. 14. ”Vi måste finnas där som ett redskap, för att nå kunskapen” : Förskollärarnas förhållningssätt till matematik i utomhusleken.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Arijana Krasnici; Manda Kjellgren; Sanna Johannesson; [2017]
    Nyckelord :Matematik; utomhuslek; interaktion; förskollärare; barn;

    Sammanfattning : Inledningsvis presenteras ämnets relevans för samhället och förskollärare samt varför det valts att studeras. Ämnet matematik bör uppmärksammas både inomhus som utomhus och förskollärare har en viktig roll att matematiskt lärande sker i varierad miljö. LÄS MER

  5. 15. Performativa tendenser i svenska och brittiska open access-nätverk : En aktör-nätverk-teoretisk studie av forskningsfinansiärers policydokument för öppen tillgång till vetenskaplig information

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Björn Ekström; [2017]
    Nyckelord :Library and information science; Open access publishing; Scholarly communication; Policy analysis; Actor-network theory; Biblioteks- och informationsvetenskap; open access-publicering; forskningsinformation; forskningsråd; policy-analys;

    Sammanfattning : Emanating in a Swedish and British context, this study seeks to map and discuss contemporary performative tendencies within the countries’ respective open access movements. This is done through a Posthumanist and Material-Semiotic analysis of nine research funders policy documents for open access to scientific results. LÄS MER