Sökning: "Visuellt Arbetsminne"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Visuellt Arbetsminne.

  1. 1. En tillgänglighetsanpassad problemlösning i matematik : En systematisk litteraturstudie som undersöker huruvida matematisk problemlösning kan tillgänglighetsanpassas utifrån exekutiva funktioner.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emma Hogenfält; [2023]
    Nyckelord :Matematisk problemlösning; exekutiva funktioner; adhd; arbetsminne; inkludering; tydliggörande pedagogik.;

    Sammanfattning : Arbetsområdet för denna systematiska litteraturstudie valdes utifrån observationer attdet råder meningsskillnad inom forskning för adhd och huruvida diagnosen påverkarelevers skolframgång. Forskning har börjat undersöka om och i sådant fall hurexekutiva funktioner korrelerar med adhd, men i mindre utsträckning vad det kanbetyda för skolpraktiken. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av arbetsminnets kapacitet för matematikinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Hanna Hinderup; Ola Petersson; [2022]
    Nyckelord :Arbetsminne; belastning; cognitive load theory; kapacitet; matematikinlärning; SUM;

    Sammanfattning : Detta arbete berör arbetsminnets betydelse för matematikinlärning och hur lärare kan arbetaför att optimera lärandet för elever med svagt arbetsminne. Syftet med arbetet var att göra ensammanställning och översikt om vad forskningen säger angående hur elever imatematiksvårigheter utifrån ett svagt arbetsminne kan stöttas i skolan. LÄS MER

  3. 3. Låg- och mellanstadielärares användning av tavlan vid matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Melissa Thom; Jaqueline Sving; [2022]
    Nyckelord :lärares ledarskap; tavlan; matematik; undervisning; semiotiska resurser; socialsemiotiskt perspektiv; enkät; visuellt stöd och arbetsminne;

    Sammanfattning : Den här studien introducerade lärares användning av tavlan vid matematikundervisning utifrån en kvalitativ ansats. Två huvudsakliga teman som genomsyrade studien var lärares ledarskap och tavlans innehåll. Studien berörde tidigare forskning kring framgångsfaktorer för elevernas lärande och arbetsminne. LÄS MER

  4. 4. Hur räknar du ut 45 + 39? : En studie över vilka beräkningsstrategier högpresterande elever i matematik tillämpar vid aritmetiska uppgifter samt hur dessa beräkningsstrategier förhåller sig till arbetsminne.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Cecilia Kristensen; Hanna Birkdal; [2021]
    Nyckelord :matematik; aritmetik; huvudräkning; beräkningsstrategi; talfakta; högpresterande; spetsutbildning; minne;

    Sammanfattning : Mental arithmetic problems require cognitive skills such as decoding numbers, working memory and the use of mental computation strategies. Pupils obtain various computation strategies at school, but what kind of strategies do pupils who are high achievers in mathematics choose while solving mental arithmetic problems? This study aimed to investigate what kind of strategies pupils who are high achievers in mathematics used while solving mental arithmetic problems, and if there were any substantial findings in the correlation between those strategies and their audio and visual memory. LÄS MER

  5. 5. En visuell analys av en klimatkampanj från Greenpeace

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Lova Eriksson Edlund; [2020]
    Nyckelord :visuell kommunikation; visual communication; visual analysis; visuell analys; bildanalys; klimatkris; greenpeace; miljö; sociologi; symbolisk interaktion; bildspråk; tolkning;

    Sammanfattning : Denna uppsats består av en bildanalys av en visuell kampanj bestående av fem bild-par med två bilder var, eller diptyker, skapad av Greenpeace. Genom att granska faktorer som visuellt arbetsminne, symbolisk interaktion, socialisering, retoriska tilltal samt bildspråk och applicera dessa på en visuell kommunikation kan en med större enkelhet se hur dessa arbetar och interagerar. LÄS MER