Sökning: "Vygotskij miljön"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Vygotskij miljön.

  1. 1. Språkutveckling utomhus : En observation av förskolans utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Victoria Driscoll; [2023]
    Nyckelord :Preschool; outdoor education; language; language development; Förskola; utomhuspedagogik; språk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagoger i förskolan stimulerar språkutveckling hos barn i utomhusmiljö. Undersökningen har bedrivits genom observationer på 3 olika förskolor med fokus på de äldre barnen, 4-5 år. LÄS MER

  2. 2. Barns språkutveckling : En studie om förskollärares arbete för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emmy Johansson; Fanny Samuelsson; [2022]
    Nyckelord :språkutveckling; lärmiljö; kommunikationsverktyg; socialt samspel; begrepp; närvarande pedagog;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens resultat visar hur viktigt det är med en genomtänkt och planerad lärmiljö utifrån barnens intressen och behov för att främja barns språkutveckling och deras sociala samspel. Att använda sig av kommunikationsverktyg i miljön visar att barnen kan kommunicera med varandra och att det ger förutsättningar för att barnen ska förstå varandra. LÄS MER

  3. 3. ”Kolla bakom dig, där hänger raketen!” : En kvalitativ studie om förskolemiljöns påverkan på flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cagla Saglam; Xin Zeng; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Språkutveckling; flerspråkighet; miljö; strategier; förhållningsätt; Vygotskij;

    Sammanfattning : Alla barn i förskolan har rätt till utveckling och lärande oavsett sina språkliga kompetenser eller brister. Syftet med denna studie var att undersöka hur förskolemiljön kan påverka barns språkutveckling och hur förskollärarna förhåller sig till bemötandet av flerspråkiga barn i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Barns fria lek inomhus och utomhus : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Karin Ahlse; Catrin Nielsen Christiansson; [2022]
    Nyckelord :Scaffolding; Fri lek; förskola; förskollärare; förhållningssätt; miljö; fantasi;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns på barns lek inomhus och utomhus i en förskolemiljö. Detta gör vi genom att undersöka hur förskollärare resonerar kring deras förhållningssätt till fri lek och hur de anser att miljön påverkar den fria leken. LÄS MER

  5. 5. Bild och skapande med de yngsta barnen i förskolan : “Det kanske inte gör något om det blir lite färg på golvet eller bordet”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Isabelle Aspmo; Viktoria Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Accessibility; Creating; Environment; Image; Material; Bild; material; miljö; skapande och tillgänglighet;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study is to gain an in-depth understanding of how preschool teachers work with support in the curriculum to provide access to the environment and materials for creation to the youngest children in preschool. The purpose of the study is to gain an in-depth understanding of how preschool teachers work with support in the curriculum to provide access to the environment and materials for the youngest children in preschool. LÄS MER