Sökning: "Wine industry"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden Wine industry.

  1. 1. Rekommendationers påverkan på konsumentbeteende : En kvantitativ studie av jämförelse mellan expert- och hållbarhetsrekommendationer inom livsmedelsbranschen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Oscar Karlsson; Ludwig Ziegler; [2023]
    Nyckelord :Recommendations; Consumer Behavior; Decision-making Process; Congruence; Green Marketing; Authority; Rekommendationer; Konsumentbeteende; Beslutsprocess; Kongruens; Grön marknadsföring; Auktoritet;

    Sammanfattning : Previous research indicates that recommendations generally have a positive impact on consumer consumption, however, studies have primarily focused on industries such as film, dining and wine. This study examines the effects of various types of recommendations on consumer behavior within the food industry, where purchases tend to be routine and characterized by automated decision-making processes. LÄS MER

  2. 2. The Flavour of Words : A Study of Standardised Vocabularies and How Olfactory, Gustatory and Haptic Attributes in Wine Reviews are Currently Rendered in English

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maria Kana; [2023]
    Nyckelord :aroma; controlled vocabularies; cultural inclusivity; flavour; oenology; sensory experiences; standardised vocabularies; wine discourse; wine reviews; wine tasting; linguaggi standarizzati; linguaggi controllati; aroma; profumo; sapore; gusto; enologia; esperienze sensoriali; cultura inclusiva; inclusione culturale; recenzioni di vino; degustazione di vino;

    Sammanfattning : This study delves into the intricacies of the language used in wine reviews, focusing on the adoption of standardised wine vocabularies, specifically the original Wine Aroma Wheel (Noble A. C. et al., 1984) and the Wine Lexicon of the Wine and Spirit Education Trust (WSET Level 4 Systematic Approach to Tasting Wine®, 2023). LÄS MER

  3. 3. Vino vidi vici? : en fallstudie om hur svenska vingårdar påverkas på landsbygden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Jasmijn Simone van der Heijden; [2023]
    Nyckelord :vinodling; socialt kapital; myndighet; alkoholmonopol; byråkrati; habitus; kulturellt kapital; nyagrarianism;

    Sammanfattning : Under de senaste tjugo åren, har antalet vingårdar i Sverige ökat i snabb takt. Bland alla vingårdar i Sverige, finns det numera cirka fyrtio kommersiella vingårdar som har startats på den svenska landsbygden. LÄS MER

  4. 4. Hinder och möjligheter för kvinnor att verka och etablera sig som vinmakare i Europa : This is what happens when a daughter comes home, hasn't learned anything and thinks she can just make wine

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sissela Smirnoff; Rosanna Reppen; [2023]
    Nyckelord :female winemakers; wine industry; male dominated; patriarchy; social structures; kvinnliga vinmakare; vinindustrin; mansdominerat; patriarkat; sociala strukturer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och hinder kvinnliga vinmakare stöter på medan de etablerar sig och verkar som vinmakare i Europa. Studien undersöker även fördjupade kunskaper om historiska och kulturella föreställningar om genus inom vintillverkning. LÄS MER

  5. 5. Consumers’ perception of climate-smart wine packaging : a case study on Systembolaget

    Master-uppsats, SLU/Department of Molecular Sciences

    Författare :Nicole Chidiac; Iris Lundquist; [2023]
    Nyckelord :Wine packaging; climate impact; consumer behavior; sustainability labels; ; CSR; Alpabeth Theory;

    Sammanfattning : Environmental concerns in the wine industry are getting more attention worldwide, making it important to shift to more sustainable practices. One of the most significant CO2e emissions originates from wine glass bottles as packaging material. LÄS MER