Sökning: "adhd inlärning"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden adhd inlärning.

  1. 11. Se mig Jag är flicka och har ADHD : En multipel fallstudie med fokus på studiesituationen i skolan för flickor med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Sjölander; Christoffer Stenlund; [2017]
    Nyckelord :ADHD; flickor; KASAM; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogiska perspektiv; studiesituation;

    Sammanfattning : Allt fler röster i samhällsdebatten lyfter problematiken kring de missgynnade och förbisedda flickorna med ADHD. Syftet med denna kvalitativa fallstudie är att belysa hur studiesituationen i skolan kan se ut för flickor med diagnosen ADHD. LÄS MER

  2. 12. Kognitiv tillgänglighet på webben

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Amanda Ekelund; [2016]
    Nyckelord :Tillgänglighet; Kognitiv funktionsnedsättning; Kognitiv tillgänglighet; Riktlinjer; WCAG 2.0; Accessibility; Cognitive disabilities; Cognitive Accessibility; Guidelines; WCAG 2.0;

    Sammanfattning : Tillgängligt innehåll på webben är uppmärksammat sedan länge inom webbutveckling. Kognitiv tillgänglighet innebär att innehållet även är tillgängligt för användare med en kognitiv funktionsnedsättning. En person med kognitiv funktionsnedsättning har nedsatt förmåga att ta in och bearbeta information. LÄS MER

  3. 13. Arbetsminnesförmåga hos klienter med missbruk i kombination med ADHD eller schizofreni

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Josefin Glantz; Ellinor Månsson; [2015]
    Nyckelord :schizophrenia; substance abuse; schizofreni; working memory; ADHD; Arbetsminne; missbruk; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Senaste årens forskning visar intressanta likheter mellan diagnosgrupperna ADHD och schizofreni gällande kognitiva nedsättningar, framförallt i form av brister i arbetsminnet. Trots att missbruk är vanligt i dessa diagnosgrupper saknas forskning på huruvida dessa samband är giltiga även vid en komorbid missbruksdiagnos. LÄS MER

  4. 14. Ger goda matvanor bättre skolprestationer? : Kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Gun-Charlotte Johansson; Marie Eckerstrand; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att bidra till en ökad förståelse kring kostens betydelse för barns kognitiva utveckling samt deras förmåga till inlärning:Vilken påverkan har kosten förbarns inlärning och kognitiva utveckling? Metoden är en kunskapsöversikt med 13 analyserade artiklar. Resultatet visar att lång amningstid ger färre ADHD symtom, hyperaktivitetoch impulsivitet hos barnet. LÄS MER

  5. 15. Vem ska bestämma gruppens sammansättning? En kvantitativ studie om gruppsammansättning inför grupparbete

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Suzanne Kiö; [2012]
    Nyckelord :Gruppsammansättning; Grupparbete; Tilldelad grupp; självvald grupp; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens skola är grupparbete en vanlig undervisningsform. Diskussionen om grupparbete har länge varit av intresse hos både socialpsykologiska- som utbildningsforskare. LÄS MER