Sökning: "adhd inlärning"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden adhd inlärning.

  1. 6. Digitala verktyg och assisterande teknik : Ett stöd för inlärning när koncentrationen inte räcker till

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Hasselblad; Åsa Nyman; [2020]
    Nyckelord :ADHD; assisterande teknik; digitala verktyg; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Elever med adhd stöter ofta på hinder när de ska läsa och skriva i skolan på grund av sina kognitiva svårigheter. Flera tidigare studier har visat att assisterande teknik kan hjälpa elever att ta till sig och förmedla text trots att de hade grava läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 7. Arbetsterapeuters kliniska resonemang samt erfarenheter av interventioner för att främja delaktighet i aktivitet hos barn med ADHD

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Anna Bergman; Karin Lindberg; [2019]
    Nyckelord :Occupational Therapy; Clinical reasoning; Attention Deficit Hyperactivity Disorders; Children; arbetsterapi; kliniskt resonemang; Attention Deficit Hyperactivity Disorders; barn;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte: Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters kliniska resonemang samt erfarenheter av interventioner för att främja delaktighet i aktivitet hos barn med ADHD. Metod: Studien var baserad på en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för att undersöka arbetsterapeuternas kliniska resonemang och erfarenheter. LÄS MER

  3. 8. Utifrån dagsformen kan eleven behöva olika anpassningar, olika dagar : En kvalitativ studie om hur elever med ADHD–diagnos och lärare upplever inkluderande matematikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Källinger; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; motivation; ADHD; samarbete; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskaperna i hur lärarna resonerar kring hur de inkluderar elever med ADHD, samt vilka fördelar och utmaningar det innebär för verksamheten. Dessutom uppmärksammas elevernas syn och känsla kring inkludering. Arbetet redogör för tidigare forskning samt Skolverkets syn på inkludering. LÄS MER

  4. 9. Gymnasieelevers syn på sitt eget lärande -En utgångspunkt i specialpedagogens skolutvecklingsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monica Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Elever Lärande Metakognition;

    Sammanfattning : SammanfattningKarlsson, Monica (2018). Gymnasieelevers syn på sitt eget lärande. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragEn specialpedagog ska aktivt arbeta med skolutveckling. LÄS MER

  5. 10. Specialpedagogiskt stöd och insatser : -för barn med språkstörning i förskolans lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jenny Arvidsson; Mia Johansson; [2017]
    Nyckelord :Preschool; interaction; language delay; language disorder; language development; Förskolan; samspel; språkförsening; språkstörning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Abstrakt Språkstörning är en diagnos som innebär att barnet har en språklig svårighet. Barnet har svårt att förstå vad som sägs, att producera och använda ord för att kunna kommunicera med andra. LÄS MER