Sökning: "Ekonomi pandemi"
Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden Ekonomi pandemi.
1. Earnings management : Covid-19 pandemins påverkan på svenska företags användning av earnings management
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Världen ställdes 2020 inför en helt oväntad pandemi som pågick fram till 2022. Under pandemins gång tillkom flertalet olika lagar, stöd och begränsningar för både personer och företag. Vissa av dessa åtgärder var så extrema att ingen hade kunnat förutse att något sådant skulle ske. LÄS MER
2. Att leda både här och där : Chefers hantering av paradoxer i det hybrida arbetslivet
Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och itSammanfattning : Distansarbetet under COVID-19-pandemin påskyndade den digitala transformeringen av arbetslivet och förskjutningen mot ökat hybridarbete. När arbete på heltid på ett fysiskt kontor utmanas som norm kan yteffektiviserande och flexibla kontorslösningar, t.ex. aktivitetsbaserat arbetssätt, bli mer attraktiva för arbetsgivare. LÄS MER
3. Covid-19-pandemins inverkan på tillämpning av lean : En studie med fokus på svenska företags förhållningsätt tilljust-in-time
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Denna studie undersöker i vilken utsträckning svenska företag har förändrat sin tillämpning av lean efter covid-19-pandemin. Detta undersöktes genom en litteraturstudie och intervjuer med två medicintekniska företag, AstraZeneca samt Panthera. Pandemins framfart skapade stora problem för samhälle och företag. LÄS MER
4. Att leda under Covid-19 pandemin : En fallstudie om ledarskap i kris
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Denna studie har i syfte att undersöka vilka kännetecken som bidrar till ett effektivt ledarskap under kris, i detta fall Covid-19 pandemin. Studien är upprättad för att bidra med kunskap och förståelse för de relevanta delar och kännetecken som är viktiga under oförutsägbara situationer. LÄS MER
5. Marknadskommunikation under Covid-19 : en studie om Liseberg
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Covid-19 slog till hårt på världen och resulterade i avspärrningar och begränsningar på ett sätt människor inte varit med om tidigare. Liseberg var ett av de företag som tvingades stänga ner och under de 520 dagarna som parken var nedstängt var de tvungna att tänka gällande hur de kommunicerade till sina besökare via olika marknadskanaler. LÄS MER