Sökning: "adhd och autism"

Visar resultat 6 - 10 av 152 uppsatser innehållade orden adhd och autism.

  1. 6. NPF-mödrars livsvärld. Om känslor kring diagnostisering och bemötande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Vanesa Lunde; [2023-03-22]
    Nyckelord :NPF; ADHD; autism; mödrar;

    Sammanfattning : Syfte: Den här studiens syfte är att belysa och problematisera motsättningarna mellan samhällets förväntan på barns utveckling och NPF-mödrars känsla av osäkerhet och otillräcklighet, som byggs upp i mötet med omgivningens krav. Genom detta ämnar studien ge förslag till förbättringar gällande bemötande från vård och skola gentemot föräldrar, samt andra övergripande förbättringar i samhället för att minska den snäva syn på normalitet som råder. LÄS MER

  2. 7. Att ifrågasätta sin diagnos: En kvalitativ studie om hur personer med diagnoserna ADHD och/eller AST resonerar kring avdiagnostisering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Filippa Dahlström; Signe Cedergren; [2023]
    Nyckelord :ADHD; ASD; neurodevelopmental disorders; autism; de-diagnosing; misdiagnosis; overdiagnosis; stigma; AST; NPF; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; avdiagnostisering; feldiagnostisering; överdiagnostisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : There is an ongoing debate regarding the increasing ADHD and ASD diagnoses, suggesting both possible overdiagnosis and underdiagnosis. Unclear boundaries and overlap with other psychiatric conditions also pose a risk of misdiagnosis. Recently, the topic of "de-diagnosing" (avdiagnostisering) has emerged. LÄS MER

  3. 8. Idrottens vägar till inkludering i föreningsmiljö. : En undersökning om NPF-anpassningar inom idrottsrörelsen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Idrottsvetenskap

    Författare :Eduardo Portocarrero; Sandra Olsson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; ADD; autism; fysisk aktivitet; stillasittande;

    Sammanfattning : Forskning visar att barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar,NPF, slutar att idrotta tidigare än barn och ungdomar utan NPF. Det finns också enproblematik där barn och ungdomar med NPF i högre grad är stillasittande. LÄS MER

  4. 9. Föräldrars samverkan med grundskolan : En intervjustudie med åtta föräldrar till elever med ADHD/AST

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Bojan Lukic; Farzin Panahi; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Autism; samverkan; föräldrar; framgångsfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka erfarenheter det finns rörande samverkan med grundskolan enligt föräldrar till elever med ADHD eller AST alternativt ADHD och AST. Studiens teoretiska perspektiv utgörs av Bronfenbrenners bioekologiska utvecklingsteori. Till studien har en kvalitativ ansats valts. LÄS MER

  5. 10. Finns jag med? : En kvalitativ text- och bildanalys om hur barn med NPF representeras i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Fredlund; Malin Mattsson Nekmouche; [2023]
    Nyckelord :Representation; Diskursteori; NPF; Bilderböcker; Diskursanalys;

    Sammanfattning : Studien har behandlat representationen av Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i barnböcker och hur detta förhåller sig till de rådande diskurserna kring NPF samt forskning kring funktionsnedsättningar. Studien har haft särskilt fokus på Attention deficit hyperactive disorder (ADHD) och Autism, där vi genom en diskursiv text- och bildanalys har granskat böckernas innehåll och undersökt huruvida de reproducerar eller nyanserar de rådande diskurserna. LÄS MER