Sökning: "adhd och autism"
Visar resultat 16 - 20 av 152 uppsatser innehållade orden adhd och autism.
16. Upplevd aktivitetsbalans hos mammor till barn med Autism och/eller ADHD : Kvalitativ innehållsanalys av åtta bloggar
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HälsohögskolanSammanfattning : Att leva med samhälleliga förväntningar och attityder relaterat till barns diagnos kan vara en utmaning för föräldrar till barn med autism och/eller ADHD. Höga krav ställs på föräldrar att prestera för att få en fungerande vardag. LÄS MER
17. "Vad är inkludering för dem?" En kvalitativ studie om hur lärare inkluderar elever med autismspektrumtillstånd och ADHD i idrott och hälsa på grundskolan
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : I skollagen (SFS 2010: 800) står det att elever med behov av särskilt stöd ska ges detta. Detta behov kan bland annat bero på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) såsom autismspektrumtillstånd (AST) och attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Utmaningarna som NPF skapar kan bli problematiska i skolans värld. LÄS MER
18. Djurassisterad pedagogik i hälsoundervisning : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Djurassisterad pedagogik är målinriktade instaser med akademiska och pedagogiska mål som involverar tränade djur för att stödja elever med t.ex. funktionsnedsättningar eller särskilt stöd. Syftet med denna studie är att belysa hur djurassisterad pedagogik (DAP) kan användas i idrott-och hälsoundervisning. LÄS MER
19. Elever med ADHD och autism i kooperativt lärande i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
20. Förskollärares arbetssätt och dilemman som kan uppstå : En kvalitativ studie om barn med autism och adhds förutsättningar till lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studien har som syfte att undersöka hur förskollärare arbetar och ger barn med adhd och autism en likvärdig utbildning i förskolan. Frågeställningarna som används har varit: Hur är den fysiska och sociala miljön anpassad för att barn med Adhd eller Autism får förutsättningar till lärande? och Hur arbetar förskolläraren för att barn med Adhd och Autism ska nå målen i läroplanen? Genom semistrukturerade intervjuer av förskollärare som har erfarenhet av att arbeta med barn med diagnoserna har en tematisk analys använts för att få fram resultat. LÄS MER