Sökning: "analys faktaböcker barn"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden analys faktaböcker barn.

  1. 1. Om vikingar för barn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Janina Andersson Stridh; [2022]
    Nyckelord :faktaböcker; barnlitteratur; närhet; distans; interpersonalitet; historia; vikingar; omtal; tilltal; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyserar jag den interpersonella metafunktionen i tre faktaböcker för barn som handlar om vikingar. Uppsatsens syfte är att med hjälp av multimodal analys av omtal och tilltal samt kommunikativa handlingar undersöka vilka möjligheter till identifikation och interaktion som erbjuds böckernas läsare. LÄS MER

  2. 2. Organiserande syften som stöd för kemiundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om att designa och analysera undervisning om vattnets faser med utgångpunkt i faktaböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Lena Hinders; Therese Hedlund; [2022]
    Nyckelord :Action research; chemistry; Didactic models; organizing purposes; pre-school.; Aktionsforskning; Didaktiska modeller; förskola; kemi; organiserande syften.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om hur Organiserande syften kan användas som stöd för didaktisk analys och design av kemiundervisning i förskolan som tar utgångspunkt i faktaböcker. Som forskningsansats har vi använt oss av aktionsforskning och inom ramen för detta gjordes en didaktisk modellering där vi exemplifierat hur den didaktiska modellen Organiserande syften kan användas som stöd i planering, genomförande samt utvärdering av undervisning i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling genom högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gul Rehman; Zahra Iravani; [2020]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Förskolebarn; Förskollärare; Högläsning; Språkutveckling; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare arbetar med barn under högläsning för att främja deras språkliga utveckling. Vi genomförde semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare, varav en har pedagogisk utbildning men inte är legitimerad förskollärare. LÄS MER

  4. 4. What the Story Taught me A qualitative study using a narrative approach

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Nina Jansson; [2012]
    Nyckelord :historieundervisning; mellanstadiet; narrativ ansats; skönlitteratur;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna uppsats handlar om barns tankar efter att ha läst en skönlitterär bok med en historisk handling. Jag har valt att intervjua fem barn i tioårsåldern som går på olika skolor i en mellanstor stad. LÄS MER

  5. 5. En skola för alla : Är denna skola integrerande eller segregerande för barn i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Bjarne Bäcker; [2007]
    Nyckelord :Integration; segregation; inclusion; special-needs education; second-language learning; Integrering; segregering; inkludering; specialpedagogik; andraspråks lärande;

    Sammanfattning : In this paper integration and inclusion were analysed in both theory and practice to see what they mean for pupils who reqire special support or pupils who have Swedish as a second language in compulsory school. The purpose of this work was to investigate whether inclusion is the best way of reaching the goal of a school for all children. LÄS MER