Sökning: "analys struktur"

Visar resultat 21 - 25 av 1113 uppsatser innehållade orden analys struktur.

  1. 21. “För jag har hela stan tatuerat på min rygg” : En narrativ studie om interaktionen mellan hiphopartisten Petter och storstaden Stockholm

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anders Englund; Adem Ennouri Bouzaabia; [2023]
    Nyckelord :Urbanism; minority; hiphop; Petter; segregation; Stockholm; Urbanism; minoritet; hiphop; Petter; segregation; Stockholm;

    Sammanfattning : Denna studie hade till syfte att med en narrativ analysmetod studera interaktionen mellan hiphop-rapparen Petter och Stockholm City. De specifika frågorna som vi ville ha svar på i den här studien var hur Petter beskriver Stockholm som plats och som social struktur, hur hans inställning är till staden, hur detta påverkar individens livsstil och identitet, hur Petter beskriver sin relation till staden och hur detta kan förklaras genom tidigare forskning, vilka konsekvenser som Petter ser Stockholm har för honom och för andra som bor i den staden när det gäller etnicitet och sociospatiala faktorer. LÄS MER

  2. 22. "Det är jag som ansvarar för min egen utveckling, ingen annan" : En intervjustudie om medarbetares kompetensutveckling

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nathalie Strömberg; [2023]
    Nyckelord :Pedagogik; kompetens; kompetensutveckling; handlingsutrymme; anpassningsinriktat lärande; utvecklingsinriktat lärande; yrkeskunnande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer som gör att medarbetare vill delta i kompetensutveckling på sin arbetsplats.  Studien utgår från en kvalitativ ansats med sju semistrukturerade intervjuer där en tematisk analys tillämpats. LÄS MER

  3. 23. Hur uppfattar rektor sitt pedagogiska ledarskap? : En kvalitativ intervjustudie om rektorers uppfattningar om pedagogiskt ledarskap i relation till undervisningen på förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Bushra Khadum; [2023]
    Nyckelord :Distributed leadership; education in the preschool; organization; principals in preschool; pedagogical leadership.; Distribuerat ledarskap; förskolerektor; organisation; pedagogiskt ledarskap; undervisning i förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och få förståelse om rektorers uppfattningar om pedagogiska ledarskapet i relation till undervisning i förskolan. Jag har valt att kombinera två teorier, ledarskapsteori och organisationsteori. LÄS MER

  4. 24. Specialpedagogers analys av lärmiljöer : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annette Åhman; Maria Tänglander; [2023]
    Nyckelord :analys; insatser; lärmiljö; läroplansteori; ramfaktorteori; specialpedagog; systematiskt kvalitetsarbete; uppdrag;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur några specialpedagoger, inom grundskolan F-6, beskrev hur analyser av lärmiljöer genomfördes och på vilket sätt insatserna utformades utifrån analysens resultat i syfte att främja elevers lärande och utveckling. Utifrån syftet valdes en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer då författarna ville få kunskap om specialpedagogernas beskrivningar om analys av lärmiljöer. LÄS MER

  5. 25. Lärares Ledarskap I Klassrummet : En kvalitativ studie om F-3 lärarnas upplevelser av ledarskapet i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Dilbreen Bettran; Leonor Leao; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; ledarskapsstilar; ledarskap i klassrummet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur F-3 lärare upplever vad gott ledarskap är, i vilka klassrumssituationer upplever de att de har respektive inte har förutsättningar till ett gott ledarskap samt vad har de för tillvägagångssätt för att utöva gott ledarskap liksom vilka metoder de använder när ledarskapet inte räcker till. Studien utgår ifrån fyra frågeställningar: “vad upplever lärare som gott ledarskap i klassrummet”, “vilka förutsättningar upplever lärare att de har för att bedriva ett gott ledarskap i klassrummet”, “finns det situationer där lärare upplever att de inte har förutsättningar att hantera med hjälp av gott ledarskap i klassrummet” och “vilka tillvägagångssätt har lärarna för att hantera de situationer där deras ledarskap utmanas i klassrummet”. LÄS MER