Sökning: "analyskategorier"

Visar resultat 26 - 30 av 33 uppsatser innehållade ordet analyskategorier.

  1. 26. Tio tecknarpositioner : En semiotisk analys av elevers tidiga multimodala textskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Westlund; [2013]
    Nyckelord :tecknarpositioner; textrörlighet; multimodalt skrivande; vidgat textbegrepp; literacy; semiotik; didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie ingår i ett forskningsprogram under ledning av professor Caroline Liberg vid Uppsala universitet. Programmet syftar till att utforska nya sätt att se på elevers tidigatextskapande, bland annat genom att fokusera samspelet mellan texters funktion, innehåll och form. LÄS MER

  2. 27. Ekvivalensproblematik i ekonomiskt språk En studie av översättningsproblematik i artiklar ur The Economist utifrån Werner Kollers ekvivalenskategorier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Josefin Rosén; [2012-03-23]
    Nyckelord :Werner Koller; ekvivalensproblematik; The Economist; ekonomins teknolekt; översättning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna uppsats är egna översättningar av fem artiklar ur den brittiska tidskriften The Economist. Syftet med uppsatsen är att undersöka översättningsproblematik vid översättning av ekonomiska tidningsartiklar utifrån Werner Kollers fem ekvivalenskategorier: denotativ, konnotativ, textnormativ, pragmatisk och formell ekvivalens. LÄS MER

  3. 28. Facebook – en plats för en ilsken mobb med ett meddelande att sprida : en textanalytisk undersökning av hur ett företag bemöter negativ kritik på Facebook

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Victoria Ringius; [2012]
    Nyckelord :Facebook; systemic-functional grammar; identity formation; complaints; word-of mouse; Facebook; systemisk-funktionell grammatik; identitetsskapande; klagomålshantering; word-of-mouse;

    Sammanfattning : Sociala medier innebär både stora hot och möjligheter för de företag som väljer att använda detta som en kommunikationskanal. Sociala medier skapar en plats och ett tillfälle för företag att komma närmare kunderna och genom att göra detta kan företagens intäkter ökas, kostnaderna kan minska och kundkontakten kan bli mer effektiv. LÄS MER

  4. 29. Berättelser från gatan : En studie av berättelser I Situation Sthlm och deras retoriska potential att skapa identifikation, debatt och opinion

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Peter Nitschke; [2012]
    Nyckelord :Story; narrative; homeless; Situation Sthlm; rhetorical potential; sense of identification; rhetoric; publishing criteria; Berättelse; narrativ; hemlös; Situation Sthlm; retoriskt potential; identifikation; retorik; publicistisk målsättning;

    Sammanfattning : I denna kandidatuppsats undersöks berättelsers retoriska funktion i tidningen Situation Sthlm. Huvudsyftet är att undersöka om och i sådana fall hur berättelserna i tidningen bidrar till att uppnå tidningens publicistiska målsättning. LÄS MER

  5. 30. Texten som stöd för handling : Om begriplighet och användbarhet i myndigheters texter om företagande

    Magister-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Linnea Hanell; [2010]
    Nyckelord :användbarhet; begriplighet; instruktioner; myndigheter; företagare;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vad som påverkar begriplighet och användbarhet i texter som ska an­vändas som stöd för handling. Ett delsyfte är att bidra till diskussionen om hur dessa faktorer kan undersökas på ett textanalytiskt sätt. LÄS MER