Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "När jag inte längre frågar varför, då är jag död" : Vuxenblivandets existentiella villkor utifrån två poesiantologier för unga

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Klara Erling; [2022]
    Nyckelord :existential questions; poetry; poetry anthologies for youth; ‘vuxenblivande’; adolescence; adulthood; identity;

    Sammanfattning : The aim of the study is to analyze the role of existential questions in two poetry anthologies for youth, Kärlek och uppror (published in 1989) and Berör och förstör (published in 2021). The study looks into which and in what way existential questions are described in the poetry, as well as if there are similarities or differences between the anthologies. LÄS MER

  2. 2. Analys av allsidiga antologier : En komparativ studie av fyra litteraturantologier för gymnasieutbildningen i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anton Engwers; [2021]
    Nyckelord :antologi; litteraturdidaktik; litteraturkanondebatt; läromedelanalys;

    Sammanfattning : För den som undervisar i litteratur i dagens skola kan det vara en stor utmaning att välja vilka texter eleverna ska arbeta med, med tanke på alla skönlitterära verk som finns att ta del av. Till lärarens hjälp finns det flera olika läromedel som denne kan använda sig av, b.la. litteraturantologier. LÄS MER

  3. 3. Inaccessible Light : Marginalia to Anselm's Argument

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Filosofiska institutionen

    Författare :Lapo Lappin; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Since its inception in 1078, the ontological argument has continued to fascinate philosophers for almost a millennium. It continues to elicit genuine interest from analytic philosophers even today. Several recent studies and anthologies on the argument have been produced in the past few years, and the debate is as lively as ever. LÄS MER

  4. 4. Differentiation of the history of ideas and delineation of the history of knowledge in Sweden 2015 - 2020

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sverker Högberg; [2020]
    Nyckelord :Boundary-work; Discipline formation; Field formation; History of ideas; History of knowledge; History of science; Intellectual history; Sweden; Idéhistoria; Kunskapshistoria; Vetenskapshistoria; Disciplinbildning; fältbildning; idéhistoria; kunskapshistoria; vetenskapshistoria; Sverige;

    Sammanfattning : This essay analyses the development of field and discipline formation in Sweden. A specific case is presented regarding the differentiation of the history of ideas, idéhistoria, and the delineation of the history of knowledge, kunskapshistoria, between 2015 and 2020. LÄS MER

  5. 5. Shakespeare eller Schiefauer? : Mekanismer bakom kanonbildandet i svenskämnet för årskurs 7–9 samt gymnasieskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Camilla Villemo Widman; [2020]
    Nyckelord :Canon; literature; high school; upper secondary school; text selection; teaching materials; anthologies; credentials; Kanon; litteratur; högstadieskolan; gymnasieskolan; texturval; läromedel; antologier; legitimering;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera den mer eller mindre medvetna litteraturkanon som skapas genom lärares val av litteratur i undervisningen inom svenskämnet för årskurs 7–9 och gymnasieskolan. För att uppnå syftet genomfördes en enkätundersökning som en grund för läromedels- och antologianalys av de verk som svensklärarna nämnde i enkäten. LÄS MER