Sökning: "användarperspektiv bibliotek"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden användarperspektiv bibliotek.

  1. 1. Det trötta samtycket — ett användarperspektiv om cookie-notisers användbarhet : Undersökning av vilka faktorer som påverkar användares upplevelse, uppfattning och slutgiltiga val i en cookie-notis

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sebastian Björk; Debora Jansson; Anna Larsson; [2023]
    Nyckelord :Cookie-notiser; design; informationsarkitektur; integritetsparadox; samtyckeströtthet; GDPR; nudging; fear of missing out;

    Sammanfattning : This thesis aims to investigate the effectiveness and significance of cookie notifications for users from a consent perspective. Specifically, the study seeks to answer the following research questions: 1) What types of cookie notifications can be identified on websites? 2) What factors influence the perception, experience, and final decision of tech-savvy users when it comes to cookie notifications? The implementation of the General Data Protection Regulation (GDPR) in 2018 has required websites to inform users about the collection, processing, and use of personal data, as well as request their consent. LÄS MER

  2. 2. “Hur når vi ut?” : Medicinska biblioteks synlighet ur ett bibliotekarie- och användarperspektiv

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Nina Nilsson; Sofia Larsson; [2023]
    Nyckelord :medicinska bibliotek; medicinsk bibliotekarie; klinisk bibliotekarie; information work; synlighet; vårdpersonal; tillgång; användning;

    Sammanfattning : This thesis is about medical libraries that, foremost, serve the healthcare personnel in their evidence-based practices. The visibility aspect of these types of libraries is explored, both through a librarian’s and a user’s perspective. LÄS MER

  3. 3. Skolbibliotekariens påverkan på elevers läsintresse : En aktionsstudie med användarperspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Lisette Andersson; Gry Broström; [2022]
    Nyckelord :School library; Children and books; Library and school; Books and reading; Reading motivation; User’s perspective; Action research  ; Skolbibliotek; barn och böcker; bibliotek och skola; böcker och läsning; läsintresse; användarperspektiv; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Introduction. This thesis examines how the school librarian’s work affects pupils’ reading and their interest in literature. The aim is to identify how pupils’ interest and commitment to a new book genre differs based on the level of interference from the school librarian during the presentations of this genre. Method. LÄS MER

  4. 4. Marginalens kapacitet för inkludering : Databasen KVINNSAM i användarnas ögon

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnea Åshede; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsorganisation; användarperspektiv; KVINNSAM; genusforskning; feministisk teori; referensdatabaser; enkäter; inkludering;

    Sammanfattning : The object of this investigation is KVINNSAM, a Swedish bibliographic gender research database. KVINNSAM is at once a counter archive – founded to make accessible previously marginalized research by/about women – and a sub-database of Libris, the Swedish national bibliography in which such research has historically been marginalized. LÄS MER

  5. 5. Medproduktion på folkbibliotek : användarperspektiv på det performativa biblioteket

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Hallberg; [2022]
    Nyckelord :medproduktion; folkbibliotek; legitimitet; användarstudie; användarperspektiv; aktivitetsteori; skaparbibblor;

    Sammanfattning : Participatory models for public libraries, such as the presence of performative spaces, are growing increasingly common. The purpose of this bachelor’s thesis is to investigate why library users participate in such practices, and how they perceive the legitimacy of participatory library models that position the user as an active participant or co-producer. LÄS MER