Sökning: "arv och miljö perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden arv och miljö perspektiv.
1. En empirisk studie av läs- och skrivsvårigheter i skolan : med inriktning dyslexi och ADHD
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Vårt syfte med studien är att ta reda på hur lärare resonerar och anser att de arbetar med elever som har läs- och skrivsvårigheter, ADHD och dyslexi. Vidare tar studien upp hur lärare resonerar kring möjliga faktorer som kan påverka elevers läs- och skrivsvårigheter, samt vilka uppfattningar de har kring samband mellan dem. LÄS MER
2. Sjuksköterskans hälsofrämjande stöd till patienter med övervikt och fetma : en litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/OmvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Övervikt och fetma kan orsakas av arv, miljö och beteendemässiga faktorer och är en global epidemi. Övervikt kan leda till ohälsa och viktkontroll kan ge förbättrad hälsa, öka livskvalité och främja välbefinnande. LÄS MER
3. Diagnostisering av ADHD och autism – en studie av hur psykologer bedömer vad som är normalt respektive avvikande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa variationen hos psykologer i deras bedömningar av vad som är normalt respektive avvikande vid diagnostisering av ADHD och autism och att diskutera vad denna variation kan bero på. Sex psykologer inom barn- och ungdomspsykiatrin intervjuades på två orter och resultaten analyserades med tematisk analys. LÄS MER
4. Kulturkrockar i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This text is an essay relating to a situation I was involved in where two different cultures caused a conflict in one of the pupils. The pupil was supposed to perform a swimming test and the parents wanted him/her to use full body clothing which the pupil had not done before. LÄS MER
5. “Barn som snubblar utan snubbeltråd” : En studie om hur barn i grovmotoriska svårigheter kan stöttas,stimuleras och utmanas i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa verksamma förskollärares upplevelser av arbetet med attstötta, stimulera och utmana barn i grovmotoriska svårigheter. Denna studie är således enkvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare på sex olikaförskolor. LÄS MER