Sökning: "Jane Johansson"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Jane Johansson.

  1. 1. Cultural Clash and Gender Roles : Exploring the Quest for Equality in Jane Eyre and Things Fall Apart

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anne M Johansson; [2024]
    Nyckelord :Gender; cultural clash; equality; religion; colonialism; Genus; kulturkrock; jämställdhet; religion; kolonialism;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to analyze the intersectionality between themes of cultural clash and gender roles within the novels Jane Eyre by Charlotte Brontë and Things Fall Apart by Chinua Achebe, accentuating their common quest for equality. This essay offers a historical and cultural analysis, divulging the gender norms prevalent in Victorian England and pre-colonial Nigeria, serving as a backstage to the characters’ adaptations and struggles. LÄS MER

  2. 2. “Affected Indifference, or Momentary Shame” : Gothic Awareness in Northanger Abbey and Mexican Gothic

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andrea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Jane Austen; Silvia Moreno-Garcia; Gothic awareness; female sexuality; sexual violence; domestic entrapment; exploitation;

    Sammanfattning : Feminist scholars have focused on the Gothic as a medium for expressing the horrors of female experience in a patriarchal society. This study examines Gothic awareness in Jane Austen’s Northanger Abbey and Silvia Moreno-Garcia’s Mexican Gothic. LÄS MER

  3. 3. En empirisk studie av läs- och skrivsvårigheter i skolan : med inriktning dyslexi och ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tove Mattsson; Jane Johansson; [2020]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; ADHD; samband; bakomliggande faktorer; pedagogiska insatser; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att ta reda på hur lärare resonerar och anser att de arbetar med elever som har läs- och skrivsvårigheter, ADHD och dyslexi. Vidare tar studien upp hur lärare resonerar kring möjliga faktorer som kan påverka elevers läs- och skrivsvårigheter, samt vilka uppfattningar de har kring samband mellan dem. LÄS MER

  4. 4. Genus i skönlitteratur : En komparativ analys av Elizabeth Bennet och Bridget Jones ur ett genusperspektiv

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Johansson; [2016]
    Nyckelord :Jane Austen; Pride and Prejudice; Helen Fielding; Bridget Jones Diary; Swedish; didactic; upper secondary school; comparative method; Jane Austen; Helen Fielding; Bridget Jones dagbok; Stolthet och fördom. Elizabeth Bennet; didaktik; svenskämnet; gymnasieskolan; komparativ metod;

    Sammanfattning : This thesis analyses protagonist Elizabeth Bennet in Jane Austen’s book Pride and Prejudice (1813) and protagonist Bridget Jones in Helen Fielding’s book Bridget Jones' Diary (1996) from a gender theory perspective. I use a comparative method to analyse how two themes are portrayed in the books: family and marriage and education and career. LÄS MER

  5. 5. Upplevd känsla av trygghet i en stadspark : En fallstudie över Stadsträdgården, Uppsala.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Gustav Lillo; Kim Johansson Hjort; [2016]
    Nyckelord :Trygghet; stadspark; social närvaro; fysiska element; säkerhet;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka hur social närvaro av andra människor och fysiska element påverkar den upplevda känslan av trygghet i en stadspark. Detta har studerats med hjälp av en fallstudie genomförd i Stadsträdgården, Uppsala. Fallstudien bestod av både kvalitativa intervjuer och en kvantitativ enkätundersökning. LÄS MER