Sökning: "att läsa tematiskt"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden att läsa tematiskt.

  1. 21. “Att läsa är som att lägga ett tusenbitarspussel”– En jämförande studie gällande hur svenska och amerikanska lärare undervisar för läsförståelse

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jenny Valberg; Anna Johansson; Helena Liljeros; [2014]
    Nyckelord :läsförståelse; reading comprehension; lässtrategie;

    Sammanfattning : SyfteVi vill undersöka vilka likheter och skillnader som finns mellan de amerikanska och svenska lärarnanär det gäller undervisningen för läsförståelse, samt hur lärarnas yttre förutsättningar i form avstyrdokument och kontext kan skilja sig åt. • Hur definierar lärare begreppet läsförståelse? • Vilka didaktiska redskap använder lärare i sin undervisning för läsförståelse? • Hur kartlägger och utvärderar lärare elevernas läsförståelseutveckling?MetodSom metod har studien en kvalitativ ansats. LÄS MER

  2. 22. Barns delaktighet och inflytande i förskolans projekt utifrån pedagogens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jenny Anderberg; Malin Bjursell; [2012]
    Nyckelord :barnsyn; delaktighet; förskola; inflytande; pedagogens perspektiv; projekt; samspel;

    Sammanfattning : I den här studien får ni läsa sex pedagogers tankar om delaktighet och inflytande i verksamhetens projekt. Ett projekt kan liknas med ett tematiskt arbete, men enligt oss ska ett projekt alltid utgå från barns behov och intresse. LÄS MER

  3. 23. Förebyggande och stödjande arbete som främjar barn i läs- och skrivsvårigheter : en kvalitativ studie i skolår F - 3

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Pernefalk; [2011]
    Nyckelord :läsinlärning; läs – och skrivsvårigheter; särskilt stöd; Freinetpedagogik;

    Sammanfattning : Mitt arbete handlar om hur lärare beskriver att de arbetar med den tidiga läs- och skrivinlärningen samt hur de upptäcker och arbetar stödjande med elever i läs- och skrivsvårigheter. Vidare har jag undersökt i vilken utsträckning lärarna anser att riktad specialundervisning kan hjälpa elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 24. "Det är viktigt att lära sig att läsa, alla kan inte det"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna-Carin Andersson; [2010]
    Nyckelord :barn; fritidshem; förskola; lek; lärande; lärare; skola;

    Sammanfattning : Lek är något som barn har sysslat med i alla tider. Syftet med studien är att belysa vad barn och lärare inom förskola, förskoleklass, skola och fritidshem anser om lek och lärande. Dessutom har syftet varit att ta reda på hur lärarna tror att lek kan påverk barns lärande. LÄS MER

  5. 25. ”Man kan visa sig mer till världen” : En kvalitativ studie om arabisktalande gymnasieeleversupplevelser av flerspråkighet

    Magister-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amale Hanna-Dawod; Fatin Saleh; [2008]
    Nyckelord :flerspråkighet; identitet; lärande; modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Flerspråkiga elever är en grupp som ständigt ökar i den svenska skolan och speglar det mångkulturella samhället av idag. Den arabiska gruppen är störst i antal med en elevsammansättning som omfattar elever från hela arabvärlden. Ökad kunskap om hur flerspråkigheten påverkar eleverna och deras lärande är en angelägenhet för skolan. LÄS MER