Sökning: "att läsa tematiskt"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden att läsa tematiskt.
1. Analog och digital läsning vid tematisk undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den digitala utvecklingen ändrar om landskapet för lärare och elever. Skolorna måste ställa om hur undervisningen bedrivs där alltmer läromedel blir digitalt. Det ställs frågor kring effekterna på elevers lärande och läsning. Forskning på området visar på såväl positiva som negativa effekter av den ökade digitaliseringen. LÄS MER
2. Dags att röra sig! : Lärares upplevelser av röreslepauser i undervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Det här är en kvalitativ intervjustudie som baseras på intervjuer med lärare i årskurs 1-3. Syftet med studien var att undersöka vilka erfarenheter och upplevelser lågstadielärare har av att använda rörelsepauser som ett verktyg i undervisningen. LÄS MER
3. Främja elevers läsförmåga i och utanför skolan : en kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Att behärska läsning och det skrivna språket är en central del för att klara sig i dagens samhälle. Eleven behöver utsättas för rik exponering av läsning för att utveckla en god läsförmåga. Det finns olika påverkansfaktorer på barns läsförmåga. LÄS MER
4. Hur skapas läsglädje? : En kvalitativ studie om hur fyra lärare i årskurs 4–6 arbetar för att motivera elever till läsning av skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : Undervisningen i svenskämnet ska stimulera elevers lust till att läsa, däremot besitter långt ifrån alla elever naturlig läsmotivation. I föreliggande studie behandlas förhållandet mellan elevers läsning av skönlitteratur och motivation. LÄS MER
5. Effekten av typsnitt på mobila enheter för personer med dyslexi : En studie om olika typsnitt
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Personer med dyslexi har svårt att läsa och stava. Typografi har signifikant visats påverka tillgängligheten för dyslektiska läsare. Syftet med denna kandidatuppsats var därför att utforska läsupplevelsen hos personer med dyslexi avseende olika typsnitt på mobila enheter. LÄS MER