Sökning: "barn lek förskola integration"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barn lek förskola integration.

  1. 1. Inskolning och integrationsarbete i mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Dimitra Karagiani; Cecilia Lind; [2021]
    Nyckelord :inskolningsprocess; integration; interkultur; förskola;

    Sammanfattning : Vårt arbete har fokus på integration samt inskolningsprocesser i mångkulturella områden och hur verksamma förskollärare beskriver att arbetet fungerar. Forskningen som används i arbetet belyser hur viktigt det är att i förskolan besitta ett interkulturellt förhållningssätt. LÄS MER

  2. 2. Integration av nyanlända barn i förskolan : Förskollärares erfarenhet och förhållningssätt till integration

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Olsson; [2019]
    Nyckelord :integration; interkulturell; förskola; narrative; pedagogik; mångfald; mångkulturell interkulturalitet.;

    Sammanfattning : ABSTRACT The aim of this study is to describe the preschool teacher's perception of the integration work in pre-school, with newly arrived children and their families. The study describes the experiences and the attitudes of preschool teachers approach to newly-arrived children in preschool. LÄS MER

  3. 3. En förskola för alla länders barn - En studie om svenska förskolans och nyanlända barns kommunikation i en mångkulturell arena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Erdelyi; [2018]
    Nyckelord :förskola; inkludering; integration; interaktion; interkulturalitet; kommunikation; multimodalitet; nyanlända barn; sociokulturellt perspektiv; språk;

    Sammanfattning : AbstractDagens Sverige är ett mångkulturellt land där olika kulturer möts i samspel med varandra. Samhällets krav och förväntningar möter de nyanlända individerna i relation till deras egna erfarenheter och förväntningar. LÄS MER

  4. 4. Integration på öppna förskolan : fördelarna med dess verksamhet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Nina Christianson Böhlin; [2016]
    Nyckelord :Integration Open daycare Culture Singing Interaction Children; Integration Öppna förskolan Kultur Musik Sång Lek Interaktion Barn;

    Sammanfattning : An ethnological essay about two open daycares in Söderköping, one by the Swedish church and one by the community. -How to integrate refugees and there children in the social enviroment in the town.The benefits of the daily activites at the open daycares by singing and interacting with other children. LÄS MER

  5. 5. Ett exempel på integrerande/inkluderande verksamhet inom förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Riina Meri; [2011-05-06]
    Nyckelord :autism; inkludering; anpassad pedagogik; social interaktion; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att belysa och lyfta fram hur det inom förskolan kan arbetas med inte-greringen/inkluderingen av barn inom autismspektrumtillståndet. Centrala frågeställningar i studien är • Vad utmärker förskolans sociala och fysiska miljö? • Vad sker på organisations-, grupp- och individnivå för att bedriva inkluderande verksamhet i förskolan? • Hur organiseras lek och inlärningsaktiviteter? • Hur ser samverkan ut mellan förskola och skola och hur ser överlämningen ut till skolan? Verksamhetens arbetssätt förankras i styrdokument och forskning inom området. LÄS MER