Sökning: "barn livslångt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden barn livslångt lärande.

  1. 1. Introduktion - den viktiga starten för förskolebarnet : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Moa Nilsson; Moa Rolf; [2023]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsteorin; föräldraaktiv introduktion; introduktion; samverkan; sociokulturell teori; traditionell introduktion; trygghet;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig på att undersöka hur förskolepersonal förhåller sig till och arbetar med  introduktionen i förskolan. Studien är en kvalitativa studie som grundar sig i sex stycken semistrukturerade intervjuer, som gjort på olika förskolor. LÄS MER

  2. 2. Undervisning i hälsans tecken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Mimmi Persson; Philip Sannum; [2023]
    Nyckelord :Hälsa; Högstadiet; Idrott och hälsa; KASAM; Kvalitativa intervjuer; Lärare; Salutogent perspektiv; Undervisning;

    Sammanfattning : Ämnet idrott och hälsa har fått ett större ansvar att lära elever att ta hand om sin hälsa pålängre sikt jämfört med tidigare sekel enligt Larsson (2016, s.266). Sett till dagens samhälle har den psykiska och fysiska hälsan enligt Ekblom och Ekblom (2021, s.19) drastiskt försämrats bland barn och unga. LÄS MER

  3. 3. Barn med rätt till särskilt stöd i förskolan : En intervjustudie om förskollärares kunskaper och erfarenheter kring undervisningen med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Livslångt lärande/Encell; Jönköping University/HLK, Praktiknära utbildningsforskning (PUF)

    Författare :Sara Andersson; Caroline Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Särskilt stöd; likvärdig förskola; inkludering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärarna beskriver arbetet att inkludera barn med behov av särskilt stöd i undervisningen. Studien utgick ifrån en kvalitativ metod med standardiserade intervjuer med åtta verksamma förskollärare från olika förskolor inom två kommuner. LÄS MER

  4. 4. Naturvetenskap och hållbar utveckling som innehåll i förskolan : en fallstudie om kommunikationens betydelse i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Karlsson; Linda Lindau; [2021]
    Nyckelord :Förskola; kommunikation; naturvetenskap; hållbar utveckling; variation;

    Sammanfattning : Syftet med denna fallstudie är att undersöka och synliggöra hur förskollärare kan kommunicera i en naturvetenskaplig aktivitet som berör hållbar utveckling. Vi har valt att fokusera att titta närmare på förskollärarens kommunikation och frågeställningar i relation till barnens uttryck. LÄS MER

  5. 5. “(...) alla kan läsa till vilket yrke som helst, men man måste ha den härfingertoppskänslan i sig som pedagog” : En studie om pedagogers resonemang om anknytning ochdess betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Miranda Granstedt; [2021]
    Nyckelord :anknytning; trygghet; omsorg; relation; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : I förskolans utbildning ska varje individuellt barn erbjudas en lärorik och trygg vistelse, detta enligt förskolans styrdokument. Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande och utgå ifrån en helhetssyn på barnen utifrån omsorg, utveckling och lärande. LÄS MER