Sökning: "barn med autism i förskolan"

Visar resultat 31 - 35 av 73 uppsatser innehållade orden barn med autism i förskolan.

  1. 31. Vad vet vi om autism? : En enkätstudie om förskolepedagogens kompetens inom tydliggörande pedagogik och autism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emelie Liljedahl; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study was written with the purpose to find out how available the educational activities and environment in pre-school is for children with autism. This has been investigated through an online survey with 57 teachers from 13 different cities in Sweden. LÄS MER

  2. 32. Barn med autism : Fyra föräldrars upplevelser kring resurs och särskilt stöd för sitt barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Klara Runnérus; [2016]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; AST; förskola; föräldrar; resurs;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga hur föräldrar till barn med autism kan påverka att deras barn får resurs på förskolan samt öka förståelsen för hur föräldrar påverkas av att ha ett barn med autism. Studien bygger på fyra kvalitativa intervjuer med föräldrar vars barn är inom autismspektrumtillståndet (AST). LÄS MER

  3. 33. Framgångsrika strategier i förskolan i mötet med barn med autism - En intervjustudie om förskollärares erfarenheter.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Timonen; Linda Ekelund; [2016]
    Nyckelord :förskolan; framgångsrika strategier; samspel; AST; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att beskriva och analysera pedagogiska insatser som används av några yrkesverksamma pedagoger i förskolan när det handlar om att möta barn i behov av särskilt stöd med fokus på barn med AST. AST är en förkortning på Autism Spektrum Tillstånd och är ett samlingsnamn för flera olika diagnoser/tillstånd som kännetecknas av begränsningar när det gäller samspel, kommunikation och föreställningsförmåga. LÄS MER

  4. 34. Stöd - hur och till vem? : En undersökning av metoder och arbetssätt för särskilt stöd inom förskolan i tre kommuner.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Nordström Laukkanen; [2016]
    Nyckelord :NPF; lågaffektivt bemötande; ASD; ESSENCE; ADHD; autism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka metoder och arbetssätt för att stödja barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom förskola och förskoleklass. Frågeställningarna var vilka barn som får stöd, vilka metoder som används och hur olika metoder är tänkta att fungera, hur de utvärderas och för vilka barn de är avsedda. LÄS MER

  5. 35. Arbetet med autistiska barn och inkludering i förskolan : En studie av fyra förskollärares syn på arbetet med inkludering av barn med autism i förskola

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Milka Sarrocchi; [2016]
    Nyckelord :Inkludering; autism; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to look into the views of four educators from different preschools; their work with autistic children and how they perceive the inclusion of these children in the daily activities with other children. The result shows that the educators in this study think that including activities are positive for all children, with or without disabilities. LÄS MER