Sökning: "barn med autism i förskolan"

Visar resultat 26 - 30 av 73 uppsatser innehållade orden barn med autism i förskolan.

  1. 26. Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan : En studie om kommunikation, samspel och delaktighet för barn med autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Annika Dahlman; [2018]
    Nyckelord :AKK; Autism; Intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med fördjupad kunskap om alternativ och kompletterande kommunikation för barn med autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning genom att undersöka vilka former de erbjuds samt hur dessa används på förskolan med fokus på kommunikation, samspel och delaktighet i verksamheten. Studien är kvalitativ och har utgått från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 27. Flerspråkiga barn och språklig sårbarhet – en studie om musikaktiviteter i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Musik; Språklig sårbarhet; Språkstörning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien är av intresse då det inte finns mycket tidigare forskning kring musik och flerspråkiga barn som befinner sig i språklig sårbarhet. Forskningen som finns inom fältet fokuserar på musikterapi och arbete med autism och Downs syndrom. LÄS MER

  3. 28. Pedagogers arbete med autistiska barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Engdahl; Rebecca Danielsson; [2017]
    Nyckelord :pedagogiska hjälpmedel; inkludering; takk; bemötande; autism; bildstöd; autism i förskolan; förskolan; barn;

    Sammanfattning : Att barn idag får diagnoser i tidigare ålder är något som blir mer och mer vanligt och att undersöka hur förskollärare arbetar med barn som har autism var därför något som intresserade oss. Studiens syfte är att undersöka pedagogernas arbete, hur de arbetar för att stimulera och stödja barn med autism i verksamheten. LÄS MER

  4. 29. Inkluderingens dilemma : Vetenskaplig essä om en resurspedagogs roll i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Carolina Orrego Veliz; [2016]
    Nyckelord :one-on-one support worker; inclusion; preschool; practical knowledge; special educational adaptations; autism; resurspedagog; inkludering; förskola; praktisk kunskap; specialpedagogiska anpassningar; autism;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska vad rollen som resurspedagog i en inkluderande förskoleverksamhet innebär. Denna roll ser olika ut beroende på vilket behov av särskilt stöd barnet i fråga är i. Därför utgår uppsatsen från författarens roll i sitt dagliga arbete med Molly, ett barn med diagnos inom autismspektrumet. LÄS MER

  5. 30. Samarbete kring särskilt stöd i förskolan. Tre föräldrars erfarenheter.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Inger de Souza; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att beskriva föräldrars erfarenhet av samarbetet kring det särskilda stöd som ges i förskolan till barn med diagnos autism.Teori: Studien utgår från ett utvecklingsekologiskt perspektiv som fokuserar barnets relation med omgivningen. LÄS MER