Sökning: "barn och ungdomsvetenskap"

Visar resultat 6 - 10 av 58 uppsatser innehållade orden barn och ungdomsvetenskap.

  1. 6. Barns användande av platser i en mobil förskola

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linda Fridén Syrjäpalo; [2018]
    Nyckelord :Barn- och ungdomsvetenskap; Mobil förskola; Videoanalys; Plats; Materialiteter; Kamratkultur; Rumslighet; Medborgarskapspraktiker;

    Sammanfattning : Den mobila förskolan introducerades 2006, verksamheterna består av bussar som reser med barnen till olika platser. Införandet av de mobila förskoleverksamheterna var en lösning på akut brist på förskoleplatser och ett sätt att öka tillgång på utomhusmiljöer. LÄS MER

  2. 7. Performativa årsringar. Om hur barn gör(s) ålder i förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Caroline Tornehag; [2018]
    Nyckelord :Child and youth studies; preschool; children; age; materiality; performative agents; intra-actions; agency; power; Barn- och ungdomsvetenskap; förskola; barn; ålder; materialitet; performativa agenter; intra-aktiv samhandling; agens; makt;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från barns möten i förskolan och undersöker ålder som ett görande. Studiens data utgör 18 timmars videoobservationer på en förskoleavdelning i en större svensk stad där sexton barn deltar från åldrarna ett till sex år. LÄS MER

  3. 8. Avstängda barn : En tolkande fenomenologisk studie om förskolechefers uppfattningar och erfarenheter om avstängning av barn i förskola

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sevim Celepli; [2017]
    Nyckelord :Barn- och ungdomsvetenskap; Avstängning av barn i förskola; obetald barnomsorgsavgift; socioekonomiskt utsatta barn; förskolans betydelse; uppfattning om befogenheter; barnperspektiv i myndighetsutövning; IPA;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på förskolechefers uppfattningar och erfarenheter om barn som stängs av i förskola pga. obetald barnomsorgsavgift. Kvalitativa intervjuer har genomförts med åtta förskolechefer och resultatet har analyserats med IPA, där tre huvudteman har tolkats fram. LÄS MER

  4. 9. På tröskeln till gymnasiet : En tolkande fenomenologisk studie av gymnasieungdomars upplevelser av övergången från högstadiet till gymnasiet

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jonathan Strömberg; [2017]
    Nyckelord :barn- och ungdomsvetenskap; skolövergång; ungdom; oförberedd; diskontinuitet; högstadiet; gymnasiet; tolkande fenomenologi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka och bredda förståelsen för ungdomars upplevelser under övergången från högstadiet till gymnasiet. Studien ämnar undersöka vilka faktorer som påverkar ungdomars upplevelser under denna övergång. LÄS MER

  5. 10. Att argumentera för barns bästa : En studie om barnperspektivets roll i samband med politiskt beslut om rätt till heltid i förskola för barn till föräldralediga i Stockholm

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helena Bergman; [2017]
    Nyckelord :barn- och ungdomsvetenskap; argumentationsanalys; barnperspektiv; barns bästa; förskola; politiska beslut;

    Sammanfattning : Sammanfattning I augusti 2016 skickade kommunstyrelsen i Stockholm ut ett förslag som remiss om att barn till föräldralediga skulle få rätt till 40 timmar i veckan i förskola, istället för 30 timmar. I december fattade kommunfullmäktige beslut i enlighet med förslaget. LÄS MER