Sökning: "barn som resurs i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser innehållade orden barn som resurs i skolan.

  1. 21. Hur påverkar skollunchen elevers kognition? En systematisk översiktsartikel.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Kerstin Nylander; Erika Lekemo; [2017-06-02]
    Nyckelord :skollunch; kognition; koncentration; arbetsminne; uppmärksamhet; problemlösning; school lunch; cognition; concentration; working memory; attention; problem solving;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar skollunchen elevers kognition? En systematisk översiktsartikel. Författare: Erika Lekemo och Kerstin Nylander Handledare: Frode Slinde Examinator: Anna Winkvist Linje: Dietistprogrammet, 180/240 hp Typ av arbete: Självständigt arbete i klinisk nutrition, 15 hp Datum: 2017-04-04 Bakgrund: Goda matvanor är en förutsättning för att barn skall utvecklas optimalt både fysiskt och psykiskt. LÄS MER

  2. 22. Möjligheternas förskola : En kvalitativ studie om mobila förskolans arbete med det kompensatoriska uppdraget ur ett likvärdighetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Asha Haji Hashi; Fatmata Kamara Brinck; Kokab Rasekh; [2017]
    Nyckelord :mobil förskola; kompensatoriska uppdraget; likvärdighet; interkulturell pedagogik;

    Sammanfattning : BakgrundSamhällsutvecklingen har gett upphov till en rad förändringar inom utbildningssystemet, där vi gått från ett industrisamhälle till ett kunskapssamhälle. Det har sedan 1900-talet skett ett flertal förändringar inom skolväsendet angående styrningen av skolan. Från en centralstyrd skola har ansvaret förskjutits till kommunen. LÄS MER

  3. 23. Den språkliga bakgrunden som grund för läsundervisning : Lärares tillvägagångssätt för flerspråkiga elevers läsinlärning

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Monia Näther; Emelie Hartmeyer; [2017]
    Nyckelord :Språklig bakgrund; Phonics; Whole Language; flerspråkiga elever; kartläggning;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har antalet nyanlända ökat i Sverige vilket innebär en större flerspråkighet i skolan. I vår tidigare kunskapsöversikt undersöktes de två teoretiska läsmodellerna, Phonics och Whole Language, utifrån ett flerspråkigt perspektiv. LÄS MER

  4. 24. Skolkonserter, varför då?

    M1-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Karin Hansson Lasses; [2016]
    Nyckelord :skolkonserter; symfoniorkester; grundskolor; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Det senaste decenniet har barns rätt till kulturella upplevelser i skolan fastslagits i styrdokument för både skola och kulturliv, och Skapande Skola är den senaste stora satsningen på kulturområdet nationellt. Det finns goda förutsättningar för samarbete mellan symfoniorkester och skola. LÄS MER

  5. 25. Skolsköterskans arbete med elever med psykisk ohälsa : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Hälsa och omvårdnad

    Författare :Agnetha Fredin; [2016]
    Nyckelord :Elever; kvalitativ innehållsanalys; intervju; psykisk ohälsa; skolsköterska;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa ökar bland barn och unga i Sverige. Samtidigt som det är allt fler som inte uppnår godkända betyg i skolan. Det finns ett dubbelriktat samband mellan psykisk ohälsa och skolprestation. Skolsköterskans uppdrag är att stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål samt verka för god hälsa. LÄS MER