Sökning: "barn som resurs i skolan"
Visar resultat 6 - 10 av 48 uppsatser innehållade orden barn som resurs i skolan.
6. Varför inte lägga lite extra fokus på miljön? : ccccccc
Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Forskning visar att barn och unga med funktionsnedsättning trivs sämre i skolan och skattar sin hälsa sämre än andra barn. Skolan utgör en viktig miljö och kan ses som en potentiell skyddsfaktor mot ohälsa. Syfte: Syftet var att beskriva skolmiljöns betydelse för upplevelsen av hälsa hos elever i särskolan. LÄS MER
7. En skola för alla?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Majoriteten av individer med autismspektrumtillstånd (AST) har svårigheter att tolka och bearbeta sensoriska intryck. När ett barns förmåga att bearbeta sensoriska intryck inte matchar kraven i miljön blir skoldagen en stor utmaning. LÄS MER
8. Mottagande av nyanlända elever i skolan -Fyra mellanstadielärares perspektiv på bemötande av nyanlända elever i skolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Under senaste åren har Sverige mottagit en stor ökning av migranter. Några av migranterna är nyanlända barn. Barn som har rätt till utbildning. Vid skolplacering av nyanlända möts skolorna av utmaningar, där lärares kunskaper är avgörande för att nyanlända ska lyckas i skolan. LÄS MER
9. ”Man måste vara obekväm mot ledningen och kollegor annars får man bara sitta som resurs” : En kvalitativ intervjustudie med utgångspunkt i institutionellt perspektiv som syftar till att undersöka hur fritidslärarens yrkesprofession påverkas inom samverkan och skolans organisation
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur fritidslärares arbetsuppgifter och yrkesroll under den obligatoriska skoldagen påverkas av samverkan och skolans organisation. För att svara på studiens syfte gjordes en kvalitativ intervjustudie med följande frågeställningar: Hur både fritidslärare och klasslärare beskriver fritidslärares arbetsuppgifter och yrkesroll, samt hur samverkan beskrivs mellan skola och fritidshem och hur samverkan beskrivs i skolans organisation. LÄS MER
10. Fritidspolitikers uppfattning om sin kunskap om NPF och ett specialpedagogiskt samarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här undersökningen var att ta reda på fritidspolitikers uppfattningar om sin egen kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som t.ex. ADHD och autism, men även att ta reda på deras uppfattning om hur ett samarbete med specialpedagog kan se ut. LÄS MER