Sökning: "barn som resurs i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 48 uppsatser innehållade orden barn som resurs i skolan.

  1. 16. Flerspråkiga elever med språklig sårbarhet och grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teresa Laurisch; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grammatik; Intervention; Processbarhetsteori; Språkstörning;

    Sammanfattning : Laurisch, Teresa (2018). Flerspråkiga elever som uppvisar grammatiska svårigheter- hur kan vi bedöma och hjälpa på rätt sätt? Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 17. När skolan skapar problem för barnen: Om barn och ungdomar med högfungerande autism i grundskola och gymnasium

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Johanna Sundell; [2018]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd; Asperger; skolmiljö; lärandemiljö; arbetsterapi; anpassad skolgång; delaktighet; inlärning; akademisk utveckling; tillgänglig undervisning; social kompetens; psykisk ohälsa; sensorisk känslighet; funktionshinder;

    Sammanfattning : Autism är en funktionsnedsättning som bland annat medför svårigheter med olika kognitiva funktioner. Vanligt är bristande förmåga att tolka sociala koder, ta in och sortera information från omgivningen samt att göra abstrakta slutledningar. LÄS MER

  3. 18. När två professioner möts : En studie om folkbiblioteket och skolans samarbete i ett likvärdigt uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Flygh Johansson; Nicole Häggroth; [2018]
    Nyckelord :bibliotek; bibliotekslag; biblioteksplan; bibliotekarie; folkbibliotek; läsfrämjande; skollag;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några bibliotekarier ser på samarbetet mellan folkbiblioteket och skolan angående deras likvärdiga läsfrämjande arbete kring barn och unga. Metoderna vi valt att använda oss av är en enkätundersökning och att se över biblioteksplanerna för de kommuner studien berör. LÄS MER

  4. 19. "Skolan är en nyckelfaktor för att få barn att röra sig mer" : en kvalitativ studie om högstadielärares attityder till fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för folkhälsovetenskap

    Författare :Caroline Lindelöw; Emilia Molin; [2018]
    Nyckelord :Attitudes; health promotion; physical activity; public health; school time; secondary teachers; Attityder; folkhälsa; fysisk aktivitet; hälsofrämjande; högstadielärare; skoltid;

    Sammanfattning : En ökad mängd interventioner av fysisk aktivitet och rörelse under skoltiden, har positiva effekter på elevernas hälsa och skolresultat, samt minskar tiden som utgörs av stillasittande aktiviteter. Fysisk aktivitet är dessutom en friskfaktor för att minska risken att drabbas av vanliga folksjukdomar och skapar goda förutsättningar för folkhälsan. LÄS MER

  5. 20. En skola för alla? : Inkludering och exkludering av elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Fahimeh Jafar Nejad; [2018]
    Nyckelord :A school for all; inclusion; exclusion; special pedagogy; neuropsychiatric disabilities; En skola för alla; inkludering; exkludering; specialpedagogik; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar;

    Sammanfattning : ’A school for all?’ is a scientific essay regarding the inclusion of students with neuropsychiatric disabilities inside the classroom. This essay is about the reality behind ’a school for all’ and became a starting point of this paper due to the everyday dilemmas I face as a leisure-time teacher that coexist in a classroom. LÄS MER