Sökning: "barnbok pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden barnbok pedagogik.

  1. 1. Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Lönngren; LIsa Rignell; Liza Olofsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; boksamtal; barnböcker; språkutveckling; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens språkutveckling?, Hur upplever pedagoger att ikonotexten påverkar barns förståelse av en bok? och Ser vi någon skillnad i samspelet mellan barnen och förskolläraren om boken är en bilderbok jämfört med bildberättelse eller en illustrerad småbarnsbok? Studien är kvalitativ eftersom metoderna vi har använt är intervjuer med två förskollärare och sex videoobservationer av boksamtal förskollärarna har haft med en liten barngrupp. LÄS MER

  2. 2. Barnbok- att stötta upp ett bordsben eller ett boksamtal? : En kvalitativstudie kring hur förskollärare arbetar med boksamtal och medvetna val av litteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Käll; Mathilda Sund; [2022]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; Boksamtal i förskolan; Sociokulturell; Observation; Intervju;

    Sammanfattning : Det är vida belagt att boksamtal under högläsning gynnar barns språkutveckling och bidrar till utökat ordförråd. Syftet med denna undersökning är att se om boksamtal praktiseras under läsvilan inom förskolan samt hur förskollärarna upplever att de arbetar med boksamtal. LÄS MER

  3. 3. Digital eller fysisk barnlitteratur? : Förskollärarens erfarenhet av digital och fysisk barnlitteratur som pedagogiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Sjögren; Jannika Svensson Bolander; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; fysiska böcker; digitala böcker; läsupplevelse; högläsning;

    Sammanfattning : Studiens begynnelsepunkt är förskollärares resonemang kring digital och fysisk barnlitteratur i förskolan som pedagogiskt verktyg. I studien kommer vi beröra betydande ämnen gällande läsupplevelsen och valt att i resultatdelen och i diskussionen använda oss av rubrikerna läsupplevelse hemifrån, pedagogiska samtal i relation till barnlitteratur, läsmiljöns betydelse och fånga barns intresse. LÄS MER

  4. 4. Från barnbok till värdegrund -En motivstudie om huruvida en populär skönlitterär barnbok, Handbok för superhjältar- del 6:Utan hopp, kan bidra med grund för värdegrundsarbete i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Marika Ekholm; [2021]
    Nyckelord :Values; fiction; curriculum; motif; indirect characterization; children’s literature; text analysis; pedagogy; Värdegrund; skönlitteratur; läroplan; motiv; indirekt karakterisering; barnlitteratur; textanalys; pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze a children’s book to examine if it is a useful tool for teachers to use while working with the set values that the Swedish curriculum deems central to education. In order to create such a tool, a survey was made to ascertain what books are currently popular among Swedish children in the age range of 6-9, and the using indirect characterization and the literary concepts of theme and motif as a method, the goal has been to determine whether this book is suitable for working with questions that are related to the aforementioned values. LÄS MER

  5. 5. Genuskrockar i förskolan : En studie av genus i barnböcker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Brändén; Malin Törnqvist; [2020]
    Nyckelord :genus; barnbok; förskola; könsstereotyp; normkritisk;

    Sammanfattning : Inledning Genom olika möten, relationer och samtal med andra människor formas våra egenskaper och värderingar vilket sedan skapar vår identitet. Vi upplever att många böcker speglar en ideal värld, en fantasivärld där förhållanden ser ut som man vill att det ska se ut, inte som det faktiskt gör i samhället. LÄS MER