Sökning: "barnkonvention innehållsanalys"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden barnkonvention innehållsanalys.

  1. 6. BHV-sjuksköterskans erfarenheter av att göra barn delaktiga vid hälsobesök på BVC

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Linda Johansson; Sandra Bergelind; [2017]
    Nyckelord :children; child health center; child health nurse; participation; relationship; barn; BHV-sjuksköterska; BVC; delaktighet; relation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn har rätt att vara delaktig i sin vård och för att få barnet delaktigt är kommunikation viktigt. BHV-sjuksköterskan möter barn och behöver ha kunskap om hur de görs delaktiga, vilket också står i FN:s barnkonvention. LÄS MER

  2. 7. En kvalitativ innehållsanalys av hur UNFPA framställer flickors mänskliga rättigheter

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Suzana Fazlija; [2017]
    Nyckelord :hälsa; utbildning; flickors rättigheter; barnrättigheter; mänskliga rättigheter; tonårsgraviditet; UNFPA; barnkonvention; NGO; barnäktenskap; Human rights; Social Sciences;

    Sammanfattning : 7,3 miljoner flickor under 18 år föder varje år. En av tre flickor i länder med låg- eller medelinkomst kommer att gifta sig före 18 års ålder. Detta är en kränkning mot flickor och deras mänskliga rättigheter. LÄS MER

  3. 8. Modet och förmågan att ta etiskt och juridiskt ansvar : att möta barn som misstänks fara illa

    Magister-uppsats, Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Karin Bjurström; Jonna Lagrell; [2015]
    Nyckelord :ambulanssjuksköterskor; barn som far illa; etisk och juridiskt ansvar; anmälningsplikt; kunskap;

    Sammanfattning : Det finns flera lagar och en barnkonvention som har betydelse för hur barns livsvillkor ska hanteras. Trots dessa regelverk registreras en ökning av barn som far illa. LÄS MER

  4. 9. Rätten till min egen identitet? : En etisk studie om barns sociala status, rättigheter och möjlighetertill identitetsskapande i vår samtid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Anna Selstam; [2015]
    Nyckelord :Identitet; Identitetsformering; Religionsfrihet; Mänskliga rättigheter; Barnkonventionen; Global etik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att i utvalt material, FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, FN:s barnkonvention samt Parliament of the World´s Religions dokument om global etik (DTGE), lokalisera en formulerad värdegrund rörande individens möjlighet till identitetsut-veckling, avsedd att tillämpas globalt i vår samtid. Jag har som ambition att försöka räta ut en del frågetecken rörande vilka rättigheter och möjligheter individen har enligt dokumenten till sin egen identitetsformering. LÄS MER

  5. 10. Grundskoleelevers icke-kognitiva kunskaper : En uppgift för socialpedagogen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Emelie Broo; Victoria Skog; [2014]
    Nyckelord :Non-cognitive skills; socialization; safe school environment; social pedagogy; elementary school; policy documents.; Icke-kognitiva kunskaper; socialisering; trygg skolmiljö; socialpedagogik; grundskolan; styrdokument.;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har genomgått stora förändringar, samhället ställer andra krav på dagens unga och internationella mätningar visar att svenska elever presterar sämre i skolan. Forskning har visat på att icke-kognitiva kunskaper spelar stor roll för framtidsutvecklingen samt för utvecklingen av kognitiva kunskaper. LÄS MER