Sökning: "barnlitteratur historia"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden barnlitteratur historia.

  1. 6. Djungelböckerna - En episk diskursresa i tid och medium

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Glenn Gartne; [2019]
    Nyckelord :Disney; Kipling; adaption; diskursanalys; epikanalys; barnlitteratur; komparativ analys;

    Sammanfattning : Studiens huvudsakliga syfte var att genom ett främst diskursanalytisk tillvägagångssätt ta sig an och jämföra Djungelbokens tre mest kända versioner och svara på frågan vad som skiljer verken åt. Utifrån den teoretiska bakgrunden bestående av en diskurs-, epik- och adaptionsanalys nyansera ämnet och ge ett perspektiv att analysera verken ur för att kunna besvara frågeställningarna. LÄS MER

  2. 7. Vem är Mino? Att tolka könsneutrala bilderböcker ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Hagenborn; Johanna Heij; [2016]
    Nyckelord :Barnlitteratur; Bilderbok; Förskollärare; Geus; Genusperspektiv; Identitetsskapande; Kön; Könsidentitet; Könsneutral; Pedagog;

    Sammanfattning : I vår profession som förskollärare är ett av våra uppdrag att främja barns identitetsskapande. Detta sker bland annat genom bild och text från till exempel bilderboken. En av bilderbokens många uppgifter är att vara till hjälp i barnens identitetsskapande. LÄS MER

  3. 8. ”För man får va som man vill” : Barns uppfattning om könsroller utifrån högläsning och diskussion om Mio min Mio av Astrid Lindgren och Snäll av Gro Dahle och Svein Nyhus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Linda Högkvist; [2014]
    Nyckelord :Gender; genderroles; children´s literature; Genus; könsroller; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Som medmänniskor och i lärarprofessionen anser jag att vi måste ha en bra förståelse för genus, då det påverkar vår pedagogiska grundsyn och hur vi är som människor. För att kunna utmana könsnormer på ett konstruktivt sätt menar jag att vi måste förstå vad barnen har för syn på genus och tankar om skillnader mellan pojkar och flickor ur jämställdhetssynpunkt. LÄS MER

  4. 9. En gränsöverskridande historia. En analys av det fantastiska i Maria Gripes roman Agnes Cecilia - en sällsam historia.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Hanna Borglid; [2013]
    Nyckelord :Litteraturvetenskap; Maria Gripe; Agnes Cecilia - en sällsam historia; Tzvetan Todorov; The Fantastic; Fantastik; Rosemary Jackson; Barnlitteratur; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka huruvida Maria Gripes roman Agnes Cecilia – en sällsam historia (1981) kan sägas tillhöra den fantastiska litteraturen. Analysen utgår från Tzvetan Todorovs teori om den fantastiska genren som den presenteras i hans studie The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre, publicerad 1970. LÄS MER

  5. 10. Genusstrukturer i barnbokens värld : En studie av bilderbokens genusframställning under 1970-talet och idag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Maria Dodoch; [2013]
    Nyckelord :Genus; barnbok; barnböcker; historia; bilderbok;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur könsmönster och genus skildras i ett urval av åtta böcker skrivna av de mest populära svenska barnbokförfattarna enligt Barnboksinstitutet i Stockholm. Jag har valt att avgränsa mig till barnböcker skriva under 1970-talet samt 2000-talet. LÄS MER