Sökning: "barns narrativ"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden barns narrativ.

  1. 1. En studie av barns narrativa produktion : Berättelsestrukturer och lexikal variation i en flerspråkighetskontext

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Linda Nordenskjöld Narfström; [2023-02-10]
    Nyckelord :narrativ; berättelsestruktur; story grammar; kartläggning; förskola; flerspråkighet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur några barn med finsk bakgrund skapar berättelser, och då särskilt med avseende på övergripande berättelsestrukturer och lexikal variation. Ett ytterligare syfte med undersökningen är att bidra till utprövningen av ett särskilt material för kartläggning av flerspråkiga barns narrativa förmågor – MAIN (Multilingual Assessment Instrument for Narratives). LÄS MER

  2. 2. Barn <3 Rösträtt=? : Figurationer om rösträtten, rösträttsbärare och icke rösträttsbärare

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Sofi Frid; [2023]
    Nyckelord :Barn- och ungdomsvetenskap; Figurationer; Dialogisk intervju; Rösträtt; Rösträttsbärare; Icke rösträttsbärare; Rösträtten; Barndomshistoria; Posthumanism; Narrativ analys; Kreativ analysmetod; Onto-epistomologi; Agentskärning;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka vilka figurationer om rösträtten, rösträttsbäraren och icke rösträttsbäraren som framkommer i samtal med barn. En vägledande fråga för studien har varit att lyfta barns röster i egenskap av att de dels är exkluderade från att delta i rösträtten, dels för att det finns en avsaknad av barns egna röster inom forskning om rösträtten. LÄS MER

  3. 3. ”Att jag förstår, jag förstår dig, jag vill förstå dig” : Förskollärares livsberättelser av att arbeta med de yngsta barnens lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Isaksson; Emma Lindwall; [2023]
    Nyckelord :hermeneutics; learning processes; life story; narrative theory; preschool teachers; youngest children; de yngsta barnen; förskollärare; hermeneutik; livsberättelse; lärprocesser; narrativ teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur förskollärare arbetar med att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser och hur detta har betraktats i förskolan. Frågeställningarna som ligger till grund lyder; Hur beskriver förskollärarna den pedagogiska verksamhetens utformning och dokumentation med de yngsta barnen?         och Hur har arbetssättet kring att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser förändrats över tid ur förskollärares perspektiv? Studiens empiri har samlats in genom tre förskollärares livsberättelser som tolkats och analyserats utifrån narrativ teori med en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  4. 4. Barns erfarenheter av flykt i bilderböcker : Om flyktingbarnets skildring i barnlitteraturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :William Shaid; [2023]
    Nyckelord :Bilderböcker; barnlitteratur; bildanalysen; kvalitativ textanalys; narratologi; narrativ och illustrationer;

    Sammanfattning : En större flyktingvåg skildrades i svensk media under 2015. Gripande berättelser om människor på flykt undan krig och orättvisor. Men detta var nyheter ämnade för den vuxne läsaren, inte berättelser för barn. LÄS MER

  5. 5. Theory of Mind i en narrativ aktivitet : Hur påverkar digitala media och bokläsning barns ToM-förmåga?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Zahra Ghannan; Sami Rustum; [2022]
    Nyckelord :Theory of Mind; digital media usage; book reading; narrative ability; multimodal interaction analysis; children.; Theory of Mind; digital mediaanvändning; bokläsning; narrativ förmåga; multimodal interaktionsanalys; barn.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle har användning av digitala medier ökat drastiskt och i fler områden. Användning av mobila pekskärmenheter har ökat successivt hos småbarn och förskolebarn, och åldern när barn först exponeras till dessa enheter har minskat. LÄS MER