Sökning: "barns självbild i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden barns självbild i förskolan.

  1. 6. Att våga, vilja och kunna; mimesis och känslan av ett själv : en vetenskaplig essä om att stödja barns bildskapande utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Helena Åhlfeldt; [2018]
    Nyckelord :preschool; self esteem; mimesis; image creation; self efficacy; förskola; självkänsla; mimesis; bildskapande; self efficacy;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om hur jag utifrån två självupplevda berättelser ur förskolans verksamhet bättre kan förstå barns känsla av ett själv och vilken roll den spelar vid deras utvecklande av bildskapande i förskolan. Jag får genom den essäistiska processen syn på vad det är det jag upplever som dilemma i mina två inledande berättelser. LÄS MER

  2. 7. Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Grönstrand; Hanna Andersson Granström; [2018]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; lärandemiljö; specialpedagog; åldersblandad och åldershomogen barngrupp;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractCecilia Grönstrand och Hanna Andersson Granström (2018) Ålderssammansättningens betydelse för barn i behov av särskilt stöd i förskolan (The significance of age composition for preschool children in need of special support). Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Universitet. LÄS MER

  3. 8. "Vi kan nog både lyfta och sänka många genom vårt förhållningssätt." : En studie om hur verksamma pedagoger inom förskolan tänker kring samt arbetar för att främja barns självbild

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Marie Hyttsten; [2017]
    Nyckelord :Förskola; självbild; identitet; känslor; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra till kunskap gällande hur pedagoger kan påverka barns självbild. För att uppnå syftet har följande frågeställningar använts: Hur bemöter pedagogerna barnens känslor i förskolans vardagliga verksamhet? På vilka sätt anser pedagogerna det är viktigt att arbeta för att kunna skapa en miljö där alla barnen kan känna sig uppskattade och trygga? Metoderna som användes för att söka svar på ovanstående frågor, var både intervjuer och observationer där tre förskoleavdelningar deltog. LÄS MER

  4. 9. Alla får vara med! : En studie om hur pedagoger i förskolan stödjer barns kamratrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Simone Jensen; Therese Andersson; [2016]
    Nyckelord :kamratrelationer; strategier; pedagoger; barn; förskola;

    Sammanfattning : Det här är en studie om hur pedagoger i förskolan stödjer barns kamratrelationer. Syftet med studien var att undersöka vilka strategier pedagoger använder sig av för att stödja barns kamratrelationer och hur dessa påverkar barnen. Empirin samlades in genom åtta observationstillfällen på fyra olika förskolor. LÄS MER

  5. 10. ”Låt barnen slå på döda ting” : En kvalitativ studie om barns ochpedagogers sätt att hantera konflikter på

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Emelie Bengtsson; Ida Ohlsson; [2015]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; förskola; sociokulturellt perspektiv; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur pedagogerna arbetar med att hantera de konflikter som uppstår mellan barnen, samt hur barnen hanterar konflikterna på egen hand. Vi har även studerat om pedagogerna använder sig av några konflikthanteringsstrategier och i så fall vilka. LÄS MER