Sökning: "bedömning prestationer"
Visar resultat 1 - 5 av 115 uppsatser innehållade orden bedömning prestationer.
1. Betyg och Bedömningsprocessen i ämnet Idrott ochHälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka bedömningsprocessen i ämnet idrottoch hälsa (IDH). För att besvara detta använde vi oss av två frågor: 1) Betyg ochbedömningsprocessen i ämnet idrott och hälsa? 2) Hur ser lärare respektive elever påbetygsättning? Genom en systematisk informationssökning grundad i Bryman (2018)genom olika databaser valdes tolv primärstudier som summerats och analyserats för attkunna besvara frågorna. LÄS MER
2. Konsekvenser av förändringar i det svenska skolväsendet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : För de flesta elever utgör gymnasieskolan det sista steget före universitetsstudier, och inom vissa program får eleverna till och med en försmak av högre utbildning. Gymnasiet sammanfaller med en period i ungdomen som kan vara emotionellt utmanande, vilket gör det angeläget att erbjuda eleverna en klar, tydlig och rättvis vägledning så långt det är möjligt. LÄS MER
3. Sagan om de nationella proven : en berättelse i tre akter. En litteraturstudie om förberedelse, genomförande och efterarbete av de nationella proven i svenska på högstadiet och i gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : De nationella proven har undersökts många gånger tidigare sett till proven som fenomen, men desto mindre när det kommer till hur lärares undervisning, yrkesroll och professionella kunnande påverkas i samband med de nationella proven. Syftet med litteraturstudien är därför att med utgångspunkt i forskningsresultat från bland annat vetenskapliga studier och avhandlingar undersöka hur lärare kan förbereda sina elever inför de nationella proven samtidigt som potentiella möjligheter och hinder sett till förberedelser, genomförande och efterarbete undersöks. LÄS MER
4. Dokumentation utan att bedöma barn: en diffus balansgång : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av bedömning i dokumentationsarbetet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper kring hur förskollärare beskriver bedömning i dokumentationsarbetet i förskolan. För att exemplifiera detta valdes att fokusera på dokumentation inför ett utvecklingssamtal. LÄS MER
5. Ett nödvändigt ont? : En studie om några elevers inställning kring bedömning och betyg ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska några elevers perspektiv kring bedömning och betyg samt hur det har påverkat deras skolgång. För att besvara syftets frågeställningar genomfördes en enkät med elever i årskurs 9 i fem skolor, från två olika kommuner. LÄS MER