Sökning: "bedömningsprinciper"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet bedömningsprinciper.

  1. 1. Kvalitet i förskola och skola : En beslutsanalytisk granskning av Skolinspektionenskvalitetsgranskning

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för datavetenskap och samhällsbyggnad

    Författare :Susanne Linder; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Avsikten med Skolinspektionens regelbundna kvalitetsgranskningar är att granska kvaliteten i skolor och bidra till skolutveckling genom att identifiera viktiga utvecklingsområden. Sedan hösten 2018 granskas och bedöms skolor inom fyra bedömningsområden: undervisning, rektors ledarskap, bedömning, trygghet och studiero. LÄS MER

  2. 2. Condictio indebiti - dess vaghet, dess svaghet - En kritisk analys av utvecklingen av condictio indebiti ur rättssäkerhetssynpunkt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Agnes Ördén; [2019]
    Nyckelord :Civilrätt; condictio indebiti; avtalsrätt; private law; rättssäkerhet; legal security; tillitsprincipen; misstagsbetalning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Condictio indebiti är ett civilrättsligt institut som utformats genom praxis. När en felaktig betalning görs är huvudregeln att beloppet ska återbetalas. LÄS MER

  3. 3. Formativ Bedömning i Religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Ron; [2016]
    Nyckelord :assessment; bedömning; bedömningsmetod; bedömningsstrategi; bedömningsprincip; formativ bedömning; formative; intervjumetod; lärande; religionskunskap; religionskunskap; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur formativ bedömning varierar mellan lärare i religion för grundskolans årskurser 7-9 för att få djupare förståelse för bedömningsstrategier. Arbetet syftar också till att få kunskap om ämnet. LÄS MER

  4. 4. Mot mål eller i mål, det är frågan : En undersökning av det målrelaterade betygssytemets tillämpning i ämnet idrott och hälsa under Lpo 94 och Lgr 11

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mats Bratteby; [2012]
    Nyckelord :betyg; idrott och hälsa; koder; läroplan;

    Sammanfattning : I föreliggande undersökning är syftet att studera hur lärare i idrott och hälsa tillämpar det målrelaterade betygssystemet och diskutera hur denna praktik påverkats och påverkas av olika faktorer såsom läroplan, betygssystem och kunskapssyn. I studien riktas intresset både mot tillämpningen av betygsättningspraktiken under tiden för Lpo 94 med tillhörande kursplan för idrott och hälsa och hur den kan komma att påverkas under Lgr 11. LÄS MER

  5. 5. Bedömningsarbete i grundskolans tidigare år­–lärandesyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis : En jämförande studie mellan Sverige och Ryssland

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Anna Permjakova; [2012]
    Nyckelord :Learning; assessment principles; assessment; formative assessment; summative assessment; assessment practice; Lärande; bedömningsprinciper; bedömning; formativ bedömning; summativ bedömning; bedömningspraktik;

    Sammanfattning : Issues related to knowledge assessment and its consequences for both the individual and the entire school system are topical in today's school debate. The mere fact that didactic issues that focus on assessment are discussed actively not only in scholastic environments but even in media and other communities is further proof that knowledge assessment is an important and complex phenomenon in our lives. LÄS MER