Sökning: "behålla och attrahera personal motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden behålla och attrahera personal motivation.

  1. 1. Attraktiva arbetsgivare ur nyexaminerade personalvetares perspektiv : En studie om värdesatta attribut och påverkande omständigheter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Linnea Käll; Jasmina Logo; [2024]
    Nyckelord :employer branding; attraktionsfaktorer; personalvetare; inre motivation; yttre motivation;

    Sammanfattning : Att ta reda på vad som utgör en attraktiv arbetsgivare samt vilka omständigheter som påverkar detta är avgörande för att locka och behålla kvalificerad personal, främja anställdas motivation samt för att öka prestationen på arbetsplatsen. Employer branding handlar om att strategiskt forma och kommunicera en arbetsgivares image och företagskultur för att attrahera, behålla och engagera kvalificerad personal både internt och externt. LÄS MER

  2. 2. Arbetsmotivation hos generation Z : En kvantitativ studie av ekonomistudenters motivation vid val av arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Phloi Lalilaksamanon; Ellen Mårtensson; Kevin Avdullahu; [2023]
    Nyckelord :Work motivation; Generation Z; Gender; Motivational factors; Self-determination theory; Arbetsmotivation; Generation Z; Kön; Motivationsfaktorer; Självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Personer födda mellan år 1996 och 2012 tillhör generation Z och det är den generation som nu ska inta arbetsmarknaden. Det är av stor vikt för arbetsgivare att förstå vilka faktorer som personer från generation Z motiveras av för att öka sina möjligheter att attrahera och behålla den nya generationen. LÄS MER

  3. 3. Employer Branding inom familjeföretag i Skaraborg : En studie om hur stora och medelstora familjeföretag i Skaraborg arbetar med Employer Branding

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Emilia Hagström; Emilia Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Family business; Employer Branding; Employer Brand; Motivation; Recruitment; Familjeföretag; Employer Branding; Arbetsgivarvarumärke; Motivation; Rekrytering;

    Sammanfattning : Familjeföretag kan arbeta med Employer Branding genom de fördelar det innebär att vara ett familjeföretag, bl.a. genom deras unika historia och familjens engagemang i företaget. LÄS MER

  4. 4. Sex timmars arbetsdag : En idealistisk dröm eller en realistisk möjlighet för den privata arbetsgivaren

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Ebba Olsson; Stina Mattsson; [2022]
    Nyckelord :Arbetstidsförkortning; sextimmarsarbetsdag; hälsa; work-life balance; arbetsmiljö; produktivitet; attraktiv arbetsgivare; ekonomi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur införandet av en arbetstidsförkortning till sex timmar arbetsdag påverkar en tillverkande organisation inom den privata sektorn. Metod: En fallstudie om fenomenet arbetstidsförkortning med en induktiv ansats och med en kvalitativ forskningsprocess. LÄS MER

  5. 5. Konsten att attrahera och behålla personal i en organisation : En kvalitativ studie utifrån anställdas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Angelica Asplid; Nina Buonassisi; [2021]
    Nyckelord :Employer Branding; retain staff; attract staff; attractive employer; development opportunities; Employer Branding; behålla personal; attrahera personal; attraktiv arbetsgivare; utvecklingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka vilka faktorer som upplevs viktiga för att behålla och i viss mån attrahera personal i en organisation utifrån anställdas perspektiv. Syftet är också att få en djupare förståelse för de olika faktorerna och dess innebörd för olika individer. LÄS MER